|
RPGstation score |
9,3 |
Verhaal |
9,5 |
Graphics |
7,5 |
Geluid |
9,0 |
Gameplay |
8,5 |
Houdbaarheid |
9,0 |
|
1998, het jaar waarin de wereld kennismaakte met het spel ?Xenogears?. Squaresoft had zichzelf overtroffen met een spel waarin thema?s als ?god? en ?het ontstaan van de mens? centraal staat. Nog nooit zijn er zoveel problemen geweest om een spel in Amerika uit te brengen? Nog nooit heb ik zo?n ingewikkeld verhaal meegemaakt?
?Ik ben de Alpha en Omega, het begin en het einde?. Dat zijn de eerste letters die te zien zijn als het spel begint. Vervolgens zie je een anim?-achtige filmpje waarin een ruimteschip in nood verkeert. Iets of iemand heeft alles overgenomen en op de brug staat de boodschap ?you shall be as gods?. De kapitein doet zijn best om de verspreiding tegen te gaan, maar het is allemaal zinloos? Het schip wordt ge?vacueerd en de kapitein drukt op de ?zelfvernietigingknop?. Brandend valt het schip neer op de nabije planeet terwijl ?zij? uit het as herrijst. De dag dat ?god? en ?de mensheid? ontstond.
Ontmoet Fei Wong. Een getalenteerde beoefenaar van martial arts die als hobby schildert. Sinds vele jaren woont hij vreedzaam in Lahan nadat hij daar ooit aan de deur van de burgemeester is gebracht door een onbekende man? last van geheugenverlies, bewusteloos en zijn gezicht bedekt onder bloed. De burgemeester bekommert zich gelijk om hem en voedt hem op alsof het zijn eigen zoon was.
Op de dag dat zijn beste vriend gaat trouwen met zijn beste vriendin gebeurt er iets? Reusachtige mensachtige robots, beter bekend als gears, landen in zijn dorp en beginnen te vechten alsof zij zich niet bekommeren om de omstanders.
Als Fei iemand uit een van de gears ziet komen, besluit hij om in die gear te stappen en hoogstpersoonlijk een einde te maken aan het gevecht. Maar dan ziet hij hoe zijn beste vriend zijn einde vind aan de hand van kogels, afgevuurd door ??n van de vijandelijke gears. Hij kan het niet meer aan, een lichtflits ontstaan en Lahan bestaat niet meer?
De overlevenden geven Fei de schuld van alles en hij wordt verbannen uit het dorp. Zonder te weten waar hij heen kan gaan, besluit hij om de wijde wereld in te trekken. Op zoek naar een doel in zijn leven? in de wijde wereld van Xenogears.
De gameplay is iets waar ik enigszins nog mijn bedenkingen over heb. Het verhaal steekt ongelofelijk goed in elkaar, maar ik heb ondervonden dat de balans tussen gameplay en verhaal soms nogal raar in elkaar steekt. In het begin heeft het verhaal nogal moeite om op gang te komen. Het mysterieuze gedeelte van het begin is erg leuk gedaan, maar ik miste soms toch wel even wat meer verhaal; vooral als je bedenkt dat er op cd 2 amper te doen is.
Cd 1 bevat alle gameplay, dungeons e.d. terwijl cd 2 bijna alleen maar plot is en in totaal 3 dungeons bevat. Dit vind ik erg jammer en het was beter geweest als het verhaal op cd 1 wat eerder begon en dat er op cd 2 meer dungeons aanwezig waren. Boze tongen beweren dat dit komt vanwege een financi?le tekortkoming tijdens dit project, maar dat even terzijde.
Gelukkig hoef je niet bang zijn dat er weinig doen is. Zelfs als je door het spel heen zou racen (wat je toch niet lukt vanwege de moeilijkheidsgraad van verschillende bazen), ben je nog minimaal 40 uur kwijt aan dit spel.
Het vechtsysteem is simpel, maar steekt erg leuk in elkaar. Elk personage heeft een bepaalde hoeveelheid aan AP. Je kan maximaal 3 verschillende aanvallen uitvoeren die elk een verschillend aantal AP kost. Zwak ? kost 1 AP, matig ? kost 2 AP en krachtig ? kost 3 AP. Naarmate je personages sterker worden, krijgen ze steeds meer AP tot hun beschikking. Op een gegeven moment krijg je de mogelijkheid om deathblows te leren. Deze worden uitgevoerd door een bepaalde volgorde van aanvallen. Dit geld voor elk personage, maar natuurlijk is elke deathblow anders (behalve de volgorde van aanvallen).
Het is ook mogelijk om een combinatie van verschillende deathblows achter elkaar te maken. Alle AP die aan het einde van de beurt niet is gebruikt komt terecht in een zogeheten AP-balk. Als er genoeg AP in de balk zit voor ??n of meerdere deathblow(s), dan kan deze optie worden geselecteerd om deze deathblows allemaal achter elkaar uit te voeren.
Naast de normale aanvallen is er ook magie aanwezig. Dit heeft voor elk personage een andere naam, maar het komt op hetzelfde neer.
Maar dat is niet alles. Het hele spel door zal je geregeld een gevecht aangaan in gears. Dit werkt op een hele andere manier dan het vechten met personages. I.p.v. AP heb je nu fuel. Dus dan krijg je met de aanvallen: zwak ? 10 fuel, matig ? 20 fuel, krachtig ? 30 fuel.
Met gears heb je ook een soort van deathblow-aanval tot je beschikking dat wordt be?nvloed door de hoeveelheid aan deathblows die de bestuurder van die gears heeft geleerd. Elke keer dat er een normale aanval wordt uitgevoerd gaat de zogenaamde ?attack-level? 1 niveau omhoog. Op elk niveau zijn er 2 deathblows aanwezig en dat gaat maximaal door tot niveau 3 mits de bestuurder van die gear de daarvoor bestemde deathblows heeft geleerd.
Ook in gears kan je gebruik maken van magie. Dit gebeurd door een zogeheten ?ether-amplifier?. Kortom, genoeg variatie tijdens de gevechten.
En dan komen we nu aan op de graphics?die niet bepaald baanbrekend en op sommige punten zelfs lelijk te noemen zijn. Alles gaat ontzettend vloeiend en is volledig 3d, maar het geeft toch een raar gevoel als er wordt ingezoomd op ??n van de personages en dat je dan al die pixels ziet.
Aan de andere kant wordt je soms wel op je wenken bediend met erg mooie filmpjes en soms zelfs een volledig geanimeerde sc?ne! Er is erg veel invloed geweest van anime en dat geeft het gezicht van het spel een enigszins prettig uiterlijk. Het nadeel hiervan is dat er totaal geen lipsynchronisatie aanwezig is?
En er moet natuurlijk niet worden vergeten dat de graphics bijdragen aan de sfeer die in dit spel ontzettend goed is neergezet. Dus wat dat betreft vallen de graphics nog wel mee.
Over de muziek ben ik zeer tevreden. De geluidseffecten klinken goed en de muziek zelf?het draagt erg veel bij aan de sfeer. Vooral op het einde van het spel krijg je sommige dingen te zien en als je dan ook nog eens die muziek hoor, dan krijg je een beleving die ooit moet hebben meegemaakt!
Wat mij opviel was dat sommige geluidseffecten niet gelijk liepen met het beeld. Dus dan hoorde je eerst de ontploffing en later pas zag je de ontploffing. Ik kan het fout hebben, maar ik ondervond het ook niet hinderlijk.
Dit spel heeft zo?n indruk op mij achtergelaten? Toen ik het spel begon, wist ik dat ik een goed spel kon verwachten. Maar dat het verhaal zo goed in elkaar stak had ik nooit gedacht tot in mijn stoutste dromen. Dat de gameplay er enigszins onder lijd vind ik wel jammer?maar ik reken het spel amper erop af! Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, maar het verhaal van dit spel is zo goed; die moet je ooit hebben ervaren. Xenogears is geen spel, maar een beleving!
Voorpagina -
Meer Reviews