|
RPGstation score |
8,7 |
Verhaal |
8,5 |
Graphics |
8,0 |
Geluid |
8,0 |
Gameplay |
9,0 |
Houdbaarheid |
9,0 |
|
Het is een tijd geleden dat ik had gelezen over dit spel. Bejubeld in het blad ?Power Unlimited?, maar ik snapte maar niet waarom dit spel zo goed zou zijn. Het duurde niet lang dat ik dit spel in huis haalde nadat ik een Playstation 2 had gekocht. Ik begon te spelen en ik kreeg langzaam door waarom dit spel zo goed is?
Het werd mij al gauw duidelijk dat dit niet bepaald een standaard RPG is. Niet alleen vanwege het feit dat dit een action-RPG is, maar ook temeer vanwege de manier hoe dit spel in elkaar is gezet.
Zo is het begin is erg donker, luguber en vooral vol vragen in elkaar gezet. Het begint met een afbeelding met daarop tijd en plaats: het hoofdkwartier van de Valendia Knights of Peace (VKP). Vervolgens krijg je 3 mensen te zien die aan een tafel een gesprek houden over een religieuze groep genaamd ?M?llenkamp? die onder leiding van ene ?Sydney Losstarot? het landhuis van graaf Bardorba hebben overgenomen. Een rare twist, omdat er is ontdekt dat M?llenkamp geld krijgt van graaf Bardorba zelf.
Er wordt gelijk verder gesproken over de graaf. Het blijkt dat deze in een vroeg verleden grote daden heeft verricht voor het land en dat hij tot op heden nog een grote grip heeft op diens regering ?Parliament?.
De camera verplaatst en door een bliksemschicht is er een groep mensen in het donker te zien. Schaakstukken van de regering die willen afrekenen met de monopoly die Bardorba uitoefent op diezelfde regering?
Dit wordt allemaal verteld aan Asley Riot, riskbreaker en lid van de VKP. Zijn doel is op zoek te gaan naar de leider Sydney Losstarot en deze in hechtenis te nemen. Helaas verloopt het niet goed en vlucht deze naar een stad genaamd ?Le? Monde?, ook wel bekend als ?de stad der duisternis?. Natuurlijk neemt Asley zijn taak serieus en gaat hij in de achtervolging. ??n die hij nooit zal vergeten.
Het spel is vooral verhaalgedreven met tussendoor grote lappen gameplay. Dat verhaal bevat geen specifiek thema, maar het is een verhaal dat wordt ?verteld? aan de speler. De manier waarop dit wordt gebracht bevat een filmisch aspect, waardoor de wereld van Vagrant Story nog beter wordt uitgediept. Natuurlijk is het niet zo dat dit spel FMV?s bevat van een half uur. Sterker, afgezien van de razendsnelle intro bevat dit spel helemaal geen FMV?s. Alles speelt zich af in in-game graphics.
Een pluspunt van Square is de perfecte balans die er is gecre?erd tussen gameplay en verhaal.
Graphics zijn minder scherp dan in andere spellen van die tijd. Er is minder tijd gestopt in detail. Daarentegen worden alle overige effecten zoals licht en schaduw wel mooier uitgebeeld. Hierdoor krijgt het spel een eigen gezicht en wordt er een hele aparte sfeer neergezet. Dit gebeurd niet alleen door middel van de aparte tekenstijl, maar ook door middel van de muziek.
Verwacht geen soundtrack zoals die van Final Fantasy X of menig ander spel met een geweldige soundtrack, maar het is wel goed in orde. Je kan een leuke variatie aan muziek verwachten met die typische mysterieuze tintje eraan dat perfect bij de setting past.
Wat ik helemaal goed vind uitgewerkt zijn de geluidseffecten. Soms was ik aan het spelen en dan hoorde ik ergens een vogel fluiten en dan zat ik echt te denken van ?kwam dat gefluit van buiten of van het spel??. Dat geeft wel aan dat met de geluidseffecten alles snor is.
Het RPG-genre bevat verschillende standaarden. Er moeten altijd dorpjes worden bezocht waarbij weer kan worden gepraat met verschillende inwoners. Natuurlijk moet er ook weer de nodige uitrusting worden ingeslagen voor de komende dungeon die wordt afgesloten met een gevecht tegen de baas.
Bijna niks is hiervan aanwezig in VS. Je zou kunnen zeggen dat het hele spel ??n grote dungeon is. Er zijn geen dorpjes aanwezig die je kan bezoeken. Hier en daar wordt er wel even gepuzzeld. Alles aan items, wapens e.d. vind je of in schatkisten of worden verkregen van verslagen vijanden. Eens in de zoveel tijd moet je het opnemen tegen een baas waar je weer de nodige items van krijgt waarmee je weer verder komt. Ik kan me voorstellen dat dit allemaal erg raar klinkt, maar ik kan hun verzekeren dat de gameplay even leuk zoals het apart is.
Het upgradesysteem is zowel uitdagend als plezant. Je begint met een begin HP en MP. Deze zijn beiden te verbeteren door middel van items of door het verslaan van bazen. Wanneer je een baas hebt verslagen krijg je een scherm te zien waarin staat wat je score is, welke rank je bent en je krijgt een bonus. Die bonus bestaat soms uit HP+4 en een andere keer uit MP+3.
Het vechten gaat volledig anders dan men is gewend. Je moet eerst overschakelen naar een zogeheten vechtmode. Vervolgens wordt er een koepel opgeroepen waarin je alles kan aanvallen zolang het mogelijk is. Dus niet alleen vijanden, ook kisten. Dit is van belang voor het oplossen van verscheidene puzzels.
Bevindt zo?n vijand binnen het bereik van het door jouw uitgeruste wapen, dan heb je de keuze om het op 6 plekken te raken: hoofd, torso, rechterarm, linkerarm, rechterbeen en linkerbeen.
De hoeveelheid schade is voor elk onderdeel anders. Daarbij moet er ook worden gelet hoe groot het percentage is dat de aanval slaagt. Het komt vaak voor dat als er veel schade kan worden gedaan aan een bepaald onderdeel, dat de slagingspercentage zeer laag is.
Er zijn 3 manieren om een vijand te verslaan: chain abilities, magie en break arts.
Als je de eerste baas hebt verslagen, dan krijg je de mogelijkheid om bepaalde aanvallen aan 1 stuk door uit te voeren. Deze noem je chain abilities en worden toegewezen aan 3 knoppen. Deze leer je naarmate je vijanden verslaat. Voor elke verslagen vijand krijg je 1 punt. Als je een aanval uitvoer en je drukt op het goede moment op de knop waaraan zo?n chain ability is toegewezen, dan wordt die aanval uitgevoerd. Druk je daarna tijdens die aanval opnieuw op een andere knop, dan wordt die aanval uitgevoerd enz.
Naast chain abilities leer je ook defence abilities die bijna op dezelfde manier werken. Als je op het goede moment dat je wordt aangevallen op ??n van de 3 knoppen druk waaraan een defence ability is toegewezen, dan zal deze worden uitgevoerd.
Break arts leer je ongeveer op dezelfde manier als chain abilities. Het verschil zit hem dat break arts voor elk wapen anders zijn. Elk soort wapen (bijl, zwaard, mes, noem maar op) heeft zo zijn voor en ? nadelen, dus heeft elk wapen een eigen break art tot op 4 niveaus hoog.
Het gebruik is wel anders. Je moet HP betalen wil je gebruik maken van zo?n break art. Hoe hoger de level, hoe meer HP er wordt betaald. Een niveau 1 aanval kost maar 25 HP terwijl een level 4 aanval 75 HP vergt.
Het leuke aan dit is dat het soms beter is om een vijand te verslaan door middel van break arts en dan healen, dan de hele tijd gebruik maken van je chain abilities.
Magie werkt zoals men is gewend. Er zijn 4 soorten magie: warlock (aanvallend), shaman (helend), sorcerer (zwakker of sterker maken van een voorwerp), enchanter (het veranderen van de affinity van je personage).
Naast de vele variatie aan vijanden die je kan ontwijken als je geen zin hebt om te vechten, is er een goede AI aanwezig. Het is mij wel eens overkomen dat ik de een aan het afmaken was terwijl de ander zijn collega ging healen. Niet fijn voor mij, maar wel een pluspunt voor de makers.
Kortom, het vechtsysteem is een zeer complex maar wel volledig systeem.
Nu is de grote vraag: is dit spel mijn geld wel waard? Ik zou zeggen van wel. Maar het is belangrijk om te kijken of dit spel wel iets voor je is. Persoonlijk heb ik geen problemen gehad met de aparte gameplay, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit spel volledige bagger vinden. Simpel omdat zij de traditionele RPG?s gewend zijn met vechtsystemen zoals in de welbekende FF-serie. Ik vind dat dit spel een dijk van een verhaal heeft met een zeer compleet vechtsysteem.
Voorpagina -
Meer Reviews