Chrono Cross
Developer: Squaresoft | Platform: Playstation One |
![]() |
|
De zomer van 1999, het laatste jaar voor het nieuwe millenium. De meeste Chrono Trigger fans hadden een vervolg op hun troeteldiertje eigenlijk allang opgegeven. Todat Squaresoft hun nieuwe game Chrono Cross aankondigde.. De fans waren er razend enthousiast over. Er waren echter wel een hoop skeptische fans die het maar niets vonden dat het spel niet in 2d was en dat er een nieuwe tekenaar was aangesteld voor de art van Chrono Cross (Nobuteru Yuuki). Maar uiteindelijk bleek de game zeker te kunnen tippen aan zijn voorganger.
Dit gebeurde allemaal een tijd voordat ik het spel zou ?oppakken?. Na goede ervaring te hebben gehad met Chrono Trigger vond ik het wel eens tijd worden om 2 jaar na uitgave van Chrono Cross de game eens zelf te proberen. Ik wist niet precies wat ik moest verwachten en dat maakte het nou ook zo leuk. Laat ik eens vertellen wat ik ontdekte..
Het luciede begin - Tropisch dorpje - Mysterieus strand..
Het spel begint in een Toren.. Drie mensen stappen van een lift af op een verdieping binnen de toren. Een blauwharige jongen genaamd Serge, een meisje genaamd Kid en een random karakter (verandert steeds wanneer je het spel speelt). Na wat rondgelopen te hebben komen ze een groot kristal tegen, deze activeert kennelijk een lift.. De drie gebruiken de lift om op een platform in de lucht uit te komen. Als de jongen (Serge) richting de deur loopt van een gebouw dat zich bevindt op het platform ziet hij een visoen.. hij ziet zichzelf.. met een bebloed mes in zijn handen.
Dan wordt hij wakker in zijn bed in het tropisch mooie dorpje Arni. Het bleek allemaal een droom te zijn. Op zijn weg naar buiten vertelt Serge?s moeder dat hij niet zijn afspraak moet vergeten met zijn vriendinnetje Leena. Na een kort tijdje te hebben gespeeld en rondgekeken te hebben (en de van een oud mannetje te leren hoe je moet vechten) gaat Serge het dorpje uit richting het strand. Daar vindt hij Leena weer. Terwijl ze praten wordt Serge afgeleid door een stem.. ?Wiens stem is het..? op dat moment gebeurt er iets raars.. Serge gaat bewusteloos en wordt wakker op een leeg strand.. in een andere wereld, die hetzelfde lijkt als de zijne.. Hier begint zijn avontuur..
Paralelliteit
Een aparte feature van Chrono Cross is dat het spel zich grotendeels afspeelt in twee verschillende realiteiten van ??n wereld. De Home World en Another World. Ik zie het als een knipoog naar de theorie?n van Einstein over tijdreizen en paralelle werelden. Dat je als je de toekomst ingaat niet in je eigen toekomst komt, maar in een mogelijk toekomst, niet jouw wereld. Beide werelden lijken ontzettend veel op elkaar waardoor je soms door de war kan raken over waar je nu precies bent. Maar na een tijdje spelen heb je het wel door.
45 Speelbare Karakters ???
In totaal zijn er 45 karakters die je kan meenemen in je party. Deze mensen zijn verspreid over de twee werelden en hebben ieder ook hun eigen dubbelgangers. Er is maar 1 versie die je kan meenemen. Zoveel karakters maakt veel gaten in karakter diepte.. maar de designers hebben hun werk naar mijn mening heel goed gedaan om 45 aparte karakters te maken met ieder hun eigen motivaties en stijl. Er zijn zeker een paar karakters bij die een beetje uit de lucht komen vallen, maar daar ondervond ikzelf geen echte last van.
Gevechtsysteem, innovatief.. maar tipt niet aan Trigger
Ook al zijn er weer Arena?s betrokken bij het vechten, deze keer hebben de designers gezorgd voor een goed doorlopend systeem. Er zijn geen laadbalkjes meer, karakters komen gewoon direct om de beurt aan de man (afhankelijk van hun snelheid e.d.). Magie wordt ge-equipped als ?Elements? en elk element kan maar ??ns per gevecht worden gebruikt. Hierdor moet de speler bewuste keuzes maken in wat je wel of niet gaat gebruiken en vooral.. wanneer! Als spelsysteem is het goed geslaagd, maar het mist echt het gevoel en karakterisatie van het Trigger systeem. De mogelijkheid tot double en triple techs is praktisch verdwenen (er zijn er maar ongeveer 10) en dat was toch een onderdeel wat je het gevoel gaf dat de karakters een team waren. Los daarvan, het is een systeem dat fijn is om mee te werken.
Subtiliteit is het sleutelwoord
Er is echter een ontzettend groot ding waar veel spelers zich aan stoorden. Het spel is ontzettend subtiel met zijn links naar Chrono Trigger. Eigenlijk is de link met Chrono Trigger moeilijk te vinden todat je echt ver het spel ingaat. De wereld zelf bijvoorbeeld ligt in dezelfde wereld als het Guardia vorstendom van Chrono Trigger. Het is alleen omringd door bergen (waar je niet over of uit komt). Hier en daar wordt er wat gezegd over Guardia, maar echt duidelijk is het niet.
Ikzelf kon de subtiliteit goed waarderen. Vage hints en open vragen laten veel vrijheid voor je eigen fantasie over en dat vond ik wel fijn. Uiteindelijk na het uitgespeeld te hebben is alles me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar ik heb echt een goede tijd gehad met het spelen van dit spel. Vooral als je erachter komt hoe groot de band met Chrono Trigger eigenlijk is..
Zeer mooie muziek
De muziek uit Chrono Cross is echt mooi in elkaar gezet door meestercomponist Yasunori Mitsuda. De hele sfeer en feel van de muziek hoort echt bij de wereld van Chrono Cross. Het is niet zo karakteristiek als de muziek van Chrono Trigger waar je elk karakter en wereld kan identificeren met een liedje (wat ook moeilijk gaat met 45 karakters), maar de muziek bevat de sfeer van het hele spel. Als je de soundtrack te pakken kan krijgen, doe het dan!
Fast Forward / Rewind herspelen
Zoals in Chrono Trigger is het mogelijk het spel na het te hebben uitgespeeld weer opnieuw te spelen via de new game+ feature. Dit is ook nodig als je alle 45 karakters wilt kunnen krijgen. Je begint het spel met alle stats en items van toen je het had uitgespeeld. Wat een grappige toevoeging is aan deze feature is dat je het spel kan vooruit en terugspoelen. Daardoor kun je bepaalde scenes doorspoelen om tijd te besparen of gewoon voor de grap als je Nikki eens op hyperspeed gitaar wil zien spelen.
Kortom
Het spel is naar mijn mening een zeer goede RPG met banden en ide?en waar je soms goed naar moet zoeken. De designers hebben echt hun best gedaan om een uniek spel te maken, geen Chrono Trigger kloon met nieuwe karakters. Het spel speelt lekker en de muziek vertelt zijn verhaal samen met de karakters en de wereld. Er is meer dan je op het eerste gezicht denkt.. en die subtiliteit is iets wat ik zelden heb gezien in andere RPG games.