Chrono Trigger
Developer: Squaresoft | Platform: Super Nintendo |
![]() |
|
?Crono?, Crono?, wordt wakker Crono!?. Een jongen met rood, puntig haar wordt gewekt door zijn moeder. Ze doet de gordijnen open zodat de zon zijn weg kan banen. In de verte luidt Leene?s bel. ?Wat klinkt hij toch mooi h? Crono??, zegt moeder.
Dit is het begin van een episch sprookjesverhaal dat zich afspeelt in heden, verleden, toekomst en het einde?
Chrono Trigger is de megahit rpg van Squaresoft uit 1995. Tot dan toe was Squaresoft vooral bekend van hun Final Fantasy series, maar Chrono Trigger beloofde veel goeds toen het werd aangekondigd. Het had dan ook een indrukwekkende lijst met credits: Hironobu Sakaguchi (producer van de Final Fantasy series) als producer, Akira Toriyama (bekend als character designer van Dragon Quest, en van Dragon Ball Z) als character designer, Yuji Horii als scenarist (die ook de scenario?s van Dragon Quest's schreef), en zelfs Nobou Uematsu, bekend van de Final Fantasy muziek heeft eraan meegewerkt, hoewel het merendeel van de muziek gecomponeerd was door Yasunori Mitsuda.
De Halsketting en de Portalen
In het spel volg je een jongen genaamd Crono die op de dag van het eerste millennium (1000 jaar) van Guardia, naar de kermis gaat en daar een meisje tegenkomt. Ze stelt zich voor als Marle en vraagt Crono of hij haar wil rondleiden op de kermis. Ze eindigen uiteindelijk op een tentoonstelling van Lucca, een vriendin van Crono en tevens geniaal uitvindster. Zij heeft een machine gebouwd om materie van de ene locatie naar de andere locatie te ?teleporteren?. Crono en Marle doen beiden mee aan de test. Echter op het moment dat Marle geteleporteerd wordt gebeurd er iets vreemds. Haar ketting reageert op de energie van de machine en er opent zich een blauw portaal! Het portaal slokt haar op en sluit zich vervolgens.. alleen de ketting achterlatend. Lucca en Crono besluiten beiden erachteraan te gaan en met behulp van de ketting belanden zij in Guardia van het jaar 600. Daarmee begint hun epische reis.
Tijdens het spel kom je in totaal 6 karakters tegen die met je zullen meereizen door de tijd om je te helpen een kracht te vernietigen die de toekomst zal verwoesten.
Ge?rfd vernieuwend vechtsysteem
Wat vooral leuk is aan het spel is de nieuwe aanpak naar het vechtsysteem. In principe wordt nog steeds gebruik gemaakt van het Active Time Battle (ATB) systeem dat bekend is geworden in de Final Fantasy serie, waarbij je in een gevechtsmodus komt en de speler zijn karakters acties kan laten uitvoeren door middel van menu?s en timers. Het mooie aan Chrono Trigger is echter dat je niet meer in een Arena terecht komt. Het gevecht vind direct plaats op de plek waar je op dat moment staat! Dus dan heb je geen last meer van onverwachtse schermovergangen. Daarbij zie je alle vijanden waarmee kan worden gevochten gewoon rondlopen. Je hebt dus meestal de keuze ze te ontwijken of aan te vallen. Deze manier van vechten was tot dan toe uniek in Squaresoft RPG?s en zorgde voor een betere inleving en beleving van de Chrono Trigger wereld.
Uitgespeeld? Dat dacht je!
Een ander vernieuwend onderdeel van Chrono Trigger is de ?New Game +? feature. Dit onderdeel stelt de speler in staat om het spel, na het te hebben uitgespeeld, nog eens te spelen met alle items, statistieken en levels van de karakters waarmee je het spel hebt ge?indigd. Zo kun je het spel dus makkelijk nog eens doorlopen en een hoop dingen die je hoogstwaarschijnlijk bij de eerste keer spelen niet had gezien of gevonden. Daarbij is het een hulp om de 12 (!) verschillende eindes te kunnen ontfutselen. Overigens, het feit dat er 12 eindes zijn geeft replay waarde van het spel echt een ontzettende trap onder de kont.
Samenvattend
Chrono Trigger was en is nog steeds een van de meest gerespecteerde RPG?s die ooit is gemaakt. De wereld doet qua inhoud en qua looks denken aan een modern sprookje dat jaren later nog steeds een genot is om te vertellen.