db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Final Fantasy I & II: Dawn of Souls

geschreven door Reggie
Reggie

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4
Screenshot 5
Screenshot 6
Screenshot 7

Developer: Square-Enix Platform: Gameboy Advance
Boxart
RPGstation score
7,1
Verhaal 6
Graphics 7
Geluid 7,5
Gameplay 7
Houdbaarheid 8

In 1987 kwam een klein op faillissement wankelend Japans gamebedrijf met hun "allerlaatste spelletje". Hironobu Sakaguchi's Squaresoft zou het niet meer uithouden en Final Fantasy zou hun laatste fantasie worden. Niets bleek minder waar toen de game de markt injecteerde met een verse en ontzettend gewilde RPG. Bijna 20 jaar later staat deze serie nog steeds als een huis en heeft het tevens de hartjes van zowel de Amerikaanse als de Europese gamers veroverd!

Aangezien Final Fantasy van origine een Japanse game was hebben de vroegere delen onze kust nooit bereikt. In Amerika kwam van de eerste zes delen alleen Final Fantasy I, IV en VI uit (als respectievelijk Final Fantasy I, II en III) en Europa mocht pas aan dit snoepje snoepen sinds de megahit Final Fantasy VII. Sinds die tijd is Square begonnen met een remake ronde van al hun oude Final Fantasy games onder het mom "Complete your Fantasy". Remakes kwamen uit op de Playstation One, Gameboy Advance en de Nintendo DS. Final Fantasy I & II: Dawn of Souls voor Gameboy Advance is daarvan ook een resultaat.

Final Fantasy I: De Licht Strijders!
V??r deze remake heb ik Final Fantasy I alleen vluchtig op een emulator gespeeld. Toen ik m'n DS lite aangeschaft had vond ik het dan toch eens tijd om een remake op te pakken om mijn RPG ervaring met deze essentiele stukjes geschiedenis aan te vullen. Eindelijk kon ik fatsoenlijk aan de slag met de klassieke figuren Fighter, Black Mage, Thief en Red Mage etc. ook bekend gemaakt door de vele online comics en flash filmpjes.
Het eerste wat me overkwam waren de nostalgische turn-based battles. Ik had eigenlijk al een tijdje niet meer op deze manier gevochten, maar ik had er meteen weer lol in. Het systeem is op veel punten opgevoerd, maar het belangrijkste is toch wel de snelheid. Gevechten gaan strak en goed getimed over je scherm heen. Het old-school "Attack Magic Item" menu houdt gewoon zijn nostalgische waarde!

Het plot waar je in eerste instantie ingegooid wordt is naar mijn mening ontzettend gedateerd: Licht Strijders! Verzamel de Kristallen en red de Wereld!. Maar die eenvoud zorgde niet voor minder lol. Het struinen over de wereldkaart heb ik eigenlijk best gemist en was ook weer stoer om te doen.

De grootste toevoeging in deze nieuwe versie zijn eigenlijk de elemental dungeons. Steeds als je een boss-fight hebt gehad en een kristal heb bemachtigd gaat ergens een van de verborgen dungeons open. Deze dungeons zijn qua moeilijkheidsgraad een stuk hoger en je komt er klassieke monsters en bazen uit de Final Fantasy wereld tegen (zoals Gilgamesh). De indeling van de dungeons zijn ook een stuk volwassener dan je normaal gesproken in deze game tegenkomt. Dat viel me vooral op, je merkt vooraal aan het leveldesign en de gameplay dat de game gewoon oud is. De battles zijn vooral gedoeld op alles slopen met one-hits, het liefst binnen 1 ronde. Tactiek en strategie raken daardoor een beetje in het slop en dat is dus waar de nieuwe dungeons in ieder geval wel een beetje uitgebreider op zijn.
Het was wel ontzettend stoer om gewoon rond te karren met deze opa's van de rpg games en dingen te slopen met grote zwaarden en dikke spells. Vooral ook stoer om eindelijk het eerste optreden van Bahamut te zien!

Final Fantasy II: Ohnoes! The empire strikes back!
Het eerste wat je zal opvallen is dat Final Fantasy II van de generieke klassen van Fighter en Blackmages afgestapt is. Je kiest niet meer in het begin van het spel voor je party, het is nu meer zoals de moderne Final Fantasy's gebaseerd op een cast van karakters: Firion, Maria, Leon en Guy. Het concept van klassen is eigenlijk helemaal losgelaten, je karakters ontwikkelen zich door Weapon-skills en het wel of niet aanleren van magie via het lezen van boeken. Aan de hand van wat voor wapens of magie je iemand laat gebruiken ontwikkelen ook hun attributes zoals strength, dexterity, magic, intelligence etc. Een heel flexibel systeem dus.

Het volgende wat je opvalt is een rijkere verhaallijn. Het gaat over een wereld waarin een Emperor met zijn "Empire" de wereld tiranniseert en er een groepje rebellen is wat zich verzet tegen deze macht. Het concept lijkt ontzettend sterk op Starwars en dat is ook niet gek aangezien ze daar bij Square wel van houden. Zie bijvoorbeeld de Biggs en Wedge characters die steeds terugkomen in de modernere FF's, zij komen oorspronkelijk uit Star Wars. Karakters zijn een stuk beter uitgevleesd dan alleen "The King and his Heroes" in Final Fantasy I. Allemaal hebben ze een persoonlijkheid, achtergrond en rol binnen het verhaal.

Als extra content vind je in Final Fantasy II een soort van game-plus mode waarin je na de game kunt doorspelen met karakters uit de supporting cast van het originele spel.

I + II = III!
Om het allemaal even samen te pakken: Dawn of Souls is een rijke en mooie remake van Squaresofts eerste schatjes waarmee toendertijd ze hun gewisse dood voorkomen hebben. De old-school retro gameplay en graphics vond ik echt te gek om eens mee te maken en ik ben blij dit stukje RPG historie (al dan niet in nieuwe vorm) mee te hebben gemaakt! Nieuwelingen in het genre zullen het denk ik iets minder leuk vinden, maar als je als RPG liefhebber deze games nog nooit hebt meegemaakt: SPEEL ZE! NU! Want het is zeker weten genieten!

Voorpagina - Meer Reviews