db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Final Fantasy XI

geschreven door Aure
Aure

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4

Developer: Square Enix Platform: PC
Boxart
RPGstation score
7
Verhaal 8
Graphics 7
Geluid 7
Gameplay 7,5
Houdbaarheid 8,5

?It all began with a stone, or so the legend says. In ages past, a sentient jewel, enormous and beautiful, banished the darkness.?


Zo begint Final Fantasy XI, het online deel uit de Final Fantasy serie, waarin je nu niet hele parties, maar alleen jezelf ter beschikking hebt in een enorme online wereld. Het is een MMORPG, iets wat veel fans lichtelijk verbaasde toen de eerste details van de game uitlekten. Na de release, eind 2002 in Japan, eind 2003 in de VS en September 2004 in de EU, hebben veel FF gamers de PC erbij gepakt of een PS2 modem gekocht en zijn toegetreden tot de grote wereld van Vana?diel.


Het eerste wat je moet doen in de game is kiezen wie je wilt zijn. Natuurlijk zijn er de nodige Darkclouds, Sephis en Yunas, maar je mag zo origineel zijn als je zelf wilt. Qua customizability is FFXI erg minimalistisch. Je kiest, standaard, je ras en gezicht als eerste. De rassen die beschikbaar zijn zijn de Humes (menselijk, all-round), Elvaan (lang en Elf-achtig, vrij sterk en goed in white magic), Tarutaru (kleine wezens, geweldige black mages), Galka (enorme beesten, erg sterk, alleen mannelijk) en Mithra (katvrouwen, erg lenig). De keus is dus niet enorm groot, evenals de gezichtskeuze. Kortom, je ziet veel tweelingen rondlopen in Vana?diel...


Een groot deel hiervan wordt weer teniet gedaan door het klassesysteem. Je kiest wel een begin klasse (of, in FFXI jargon, ?job?), en daar krijg je gratis wat dingetjes voor, maar je kunt in het spel tot (op het moment) 18 verschillende jobs kiezen en vrij daartussen wisselen. Het is duidelijk ge?nspireerd op FF5, waarin je dit ook kon doen. Bovendien kun je ook subjobs nemen, waardoor het aantal mogelijke combinaties op 18 maal 17 komt te staan. Genoeg keus dus! Natuurlijk zijn ze lang niet allemaal even nuttig, en de staple combos (Black Mage/White Mage, Red Mage/Black Mage) komen elk jaar weer bovenaan in de Vana?diel Census, de volkstelling van de FFXI wereld.


Kortom, vari?teit in jobs, maar weinig verschil in uiterlijk. De wereld is ongeveer hetzelfde te beschrijven. Je begint in een van de drie ?grote steden,? de thuishavens van de verschillende rassen. Begin je in het pittoreske Windurst, thuis van de Tarutaru en Mithra, waar natuur en magie de overhand hebben, of begin je liever in Bastok, land van de Humes en Galka, stad van techniek en metaal? Of misschien heb je liever San d?Oria, de stad van de Elvaan, trots en religieus. Wat je ook kiest, de steden zijn redelijk groot en bieden allemaal drukte en veel, veel NPCs. Aan de helft heb je niks, en de andere helft geeft je quests waar je meestentijds ook niets aan hebt. Veel NPCs dus, maar weinig verschil in nut...


Laten we dan maar meteen naar een van de grootste kritiekpunten van dit spel komen: quests leveren meestal erg weinig op. Geld krijg je vaak uitgerekend in honderden gil, de munteenheid van Vana?diel. Als je ziet dat een beetje uitrusting al gauw in de honderdduizenden loopt, hou je al snel op met questen. Experience points levert het ook al niet op. Het enige waarmee je experience verdient is monsters slachten; en dat wordt al heel gauw heel saai. Grinden is het sleutelwoord tot vooruitgang in FFXI, en het is niet voor iedereen weggelegd. De eerste tien levels gaan nog wel alleen, maar daarna zal elke job (met uitzondering van een paar, zoals Beastmaster en Puppetmaster) toch moeten gaan ?partyen,? ofwel, zoeken naar anderen om monsters mee te bevechten in gevaarlijke gebieden.


Square heeft altijd volgehouden dat ze van FFXI geen competitieve MMO willen maken (zoals bijvoorbeeld WoW met de populaire Battlegrounds), maar een meer co?peratieve. Dus, gevechten vinden voornamelijk plaats tegen monsters, en niet tegen elkaar. Het probleem is dat er een ?elkaar? moet zijn, en hoe sociaal je ook bent, lang niet al je vrienden hebben het goede level of wonen in de goede tijdzone om je te helpen. Je kunt lid worden van een heleboel Linkshells (?guilds,? maar je kunt er meerdere tegelijk hebben), maar je zult toch altijd veel moeite willen doen om iets te kunnen doen.


Wat is dat ?iets? dan? Er zijn een heleboel dingen. Als eerste zijn er missies. Deze leiden je door het verhaal heen van FFXI, waarin je begint als simpele soldaat die wat klusjes doet voor je natie, totdat je uiteindelijk grote kwaden verslaat. Er zijn extra missies voor de uitbreidingen die zijn uitgekomen (tot nu toe drie: Rise of the Zilart, Chains of Promathia en Treasures of Aht?Urghan). Verder zijn er quests die je met meerderen moet doen om goede items te krijgen, zoals je Artifact Armor, hele goede uitrusting die questable en dus gratis is. Er zijn end-game dingen die je kunt doen vanaf level 70 (75 is het maximale level): Dynamis en Limbus, waarin je met groepen van 64 mensen monsters gaat meppen.


Het probleem is dus dat je altijd mensen nodig hebt. Amerikanen en Japanners hebben het daarin makkelijker dan wij; als wij, Europeanen, online zijn, dan is het te laat voor Japanners en te vroeg voor Amerikanen. En er spelen niet zo heel veel Europeanen, dus het is altijd net te leeg om iets te gaan doen. Wil je vervolgens partyen voor experience points, dan blijken er altijd net niet de goede jobs te zijn (wie gaat er nou met 6 warriors op pad, of 6 dragoons?). Het is voor mij zelfs ooit zover gekomen dat ik een week lang elke dag een paar uur online heb zitten niksen omdat ik als Summoner geen party kreeg.


Mocht je uiteindelijk toch een party krijgen, dan leer je vaak wel weer leuke mensen kennen. Helaas zijn er altijd idioten die de boel verzieken, maar over het algemeen zijn de mensen aardig. Dat moet ook wel in een teamspel als dit. Monsters meppen is voornamelijk gebaseerd op het per stuk binnenhalen van de beesten, die je dan met z?n zessen tegelijk lyncht. Dan wordt de volgende gehaald, en begint het opnieuw. In het begin gaan levels nog redelijk snel, maar later heb je al gauw 20,000 experience nodig voor een level, en aangezien een beest gemiddeld 200 experience oplevert en later al gauw 5 minuten duurt om te killen... Reken maar uit: 10 uur straight voor een level. En dan moet je dus niet doodgaan, want dan verlies je 10% van je to-next-level experience (maximaal 2000). In 10 seconden kun je doodgeslagen worden, en daar verlies je een uur grinden mee. Niet erg leuk.


Je kunt natuurlijk ook de wereld gaan verkennen als je geen zin hebt om te partyen. Een half jaar geleden was dit iets lastiger en duurder dan nu. Nu hebben ze het Chocobo Raising systeem ingevoerd, waardoor je je eigen Chocobo kunt opvoeden en gebruiken in het veld. Vroeger moest je er eentje huren die er na een half uur de brui aan gaf. Je kunt natuurlijk ook vliegen, maar dan moet je wel eerst een airship pass hebben, die je krijgt voor een ton gil of na het uitspelen van missie 5-2. Het allereerste wat je moet weten is dus: niet doodgaan door pittige gebieden in te gaan.


Hou je dat in je achterhoofd, dan maakt het niet uit hoe je ook op verkenning gaat; je zult redelijk onder de indruk zijn. FFXI heeft vrij goede graphics, zeker voor zijn tijd en voor de beperkingen ? alles moet op de PS2 harde schijf passen. Zeker de gebieden in de laatste uitbreiding, Aht?Urghan, zijn erg mooi. Op een of andere manier weten de makers wel sfeer te scheppen in het geheel; Windurst is een sfeervolle stad met laagbouw, veel natuur en groen, en veel water. Jeuno, tot voor kort de meest populaire stad, centraal gelegen, had hoogbouw en was altijd druk, maar dat was wel deel van het plaatje ?Jeuno.? Buiten de steden vind je ook zones die redelijk in elkaar overlopen. Hoewel je moet zonen, dus laadschermen hebt en duidelijk breaks tussen de gebieden, zijn er wel passende gebieden; er is woestijn, ijzig gebergte, groene grasvlaktes...


Wat er in rondloopt is helaas wat minder. Vanwege de weinige schijfruimte die de PS2 biedt zijn de makers geforceerd geweest tot iets wat veel MMOs plaagt: het recyclen van monster models. Vaak zijn het net andere kleurtjes, maar het algemene idee is altijd hetzelfde. En nu we het over monsters hebben: je hebt een boel verschillende types, van beesten tot enorme draken. Vaak bevecht je standaard monsters in groepen van zes, en dan kunnen de kleinste konijntjes nog je hele party afslachten als je niet oppast ? irrealistisch, en het nadeel van recyclen. Voor de mensen die erin slagen 60+ mensen bij elkaar te krijgen zijn er gevechten tegen NMs (Notorious Monsters ? zeldzame monsters die maar eens in de zoveel uur verschijnen), en vooral HNMs (Highly Notorious Monsters ? zeer zeldzame monsters wier verschijningstijd wordt gerekend in dagen). Dit zijn de echte moeilijke monsters, die dan ook soms de beste loot droppen.


Wat je erbij hoort is ook minimalistisch. Sommige tracks zijn erg mooi, zoals de muziek in de steden, anderen zijn voornamelijk repetitief, zoals sommige cutscene muziekjes, en op sommige plekken hoor je alleen maar sound effects zoals wind. Iedereen heeft wel een favoriete track, maar hoe je het ook wendt of keert ? na een tijdje gaan ze echt wel vervelen. Nobuo Uematsu, Naoshi Mizuta en Kumi Tanioka hebben hun best gedaan, maar echt aanslaan doet het niet. Als je dagen doorbrengt in Jeuno gaat het muziekje je toch vervelen en zet je dus maar Winamp aan op de achtergrond.


Helaas is dat niet zo makkelijk als het klinkt ? want zodra je probeert te minimaliseren om dat ene saaie liedje dat je al tijden uit je playlist moet halen weg te drukken, verschijnt een mooie error in beeld en wordt je uit de game gekickt. Square wil niet dat je minimaliseert: FFXI moet je hele scherm in beslag nemen en je moet het altijd op de voorgrond hebben. Geen MSN, geen Winamp, geen Firefox met walkthroughs ernaast, maar waar het Square om ging: geen bots die mensen helpen met gilfarmen. Helaas slaan ze daar de plank enorm mis, want de creatieve Chinees schrijft overal een programma op, dus ook hiertegen. Dus de gewone speler is al vaker boos geworden, maar vooralsnog houdt Square vast aan de geen-windowed-mode policy. Gelukkig maar dat er third-party programs zijn die het wel voor je doen...


Maar je bent wel zo eerlijk om het alleen bij een windower te laten en niet te gaan gilfarmen. Dus je probeert op eerlijke wijze je gil te verdienen! Helaas is dat zo makkelijk nog niet... Het probleem in FFXI is dat de economie op een raar systeem gebaseerd is van bieden. Niet zoals in WoW en in normale veilingen gebruikelijk is ?de hoogste bieder wint,? maar ?de eerste bieder die hoog genoeg biedt wint.? Degene die iets verkoopt stelt een minimumprijs in, en de kopers moeten maar raden wat ongeveer de prijs is ? je kunt alleen de vorige transacties zien. Meestal dus zijn dingen geprijsd rond de algemeen gangbare prijs die je kunt afleiden uit de vorige transacties ? maar als er weinig aanbod is gaat de prijs gegarandeerd omhoog, en je kunt niet lager bieden; je moet minstens evenveel als de mysterieuze, onbekende, vastgestelde prijs bieden! In WoW vergelijkbare termen: there is only a very high buyout price.


De economie in FFXI is dus ook om te huilen. Om veel geld te verdienen moet je items verkopen die zeldzaam zijn, en die je krijgt door high-level monsters te verslaan of high-level quests te doen. Daar moet je dus high-level voor zijn, maar om high-level te worden moet je... high-level equipment hebben, en die is stervensduur. Zonder de juiste equipment kun je zonder pardon uit experience parties worden gezet (al gebeurt dat nu gelukkig minder). Er zit dus niks anders op voor velen dan te ?farmen?: continu low-level monsters killen om heel veel low-cost items te verkopen om zo aan geld te komen. Veel mensen proberen daarnaast ook nog te ?craften? (WoW Tradeskills); met kristallen als catalysator moet je dan dingen aan mekaar vastmaken, mixen, koken of snijden, al naar gelang je craft. Sommige belangrijke dingen zijn alleen via craften te verkrijgen, maar ook dan moet je een high-level craft hebben, en dat krijg je alleen door er heel veel geld in te pompen...


Kortom, FFXI is een spel met ups en downs. Het is een mooie wereld om in te spelen, en buiten mass-events en grote steden is de lag negligible (en zelfs binnen de grote steden valt het, WoW kennende, nog erg mee). Het job-systeem is erg goed en het is leuk om voortdurend andere dingen te kunnen en mogen proberen. De content wordt voortdurend aangevuld met nieuwe missies, quests en recentelijk dus zelfs je eigen Chocobo opvoeden! Bovendien wordt je geforceerd met anderen te spelen en je sluit al snel goede vriendschappen met je medespelers die je bijstaan in goed en kwaad. Door het partysysteem leer je altijd weer nieuwe willekeurige mensen kennen met wie je leuk (of nou ja, niet altijd leuk) monsters kunt meppen!


Daar staat dan weer wel tegenover dat het spel moeilijk onder de knie te krijgen is voor een MMO en heel erg op anderen gericht is en dus lastig te spelen voor mensen met weinig tijd om dingen te organiseren of casual players die af en toe een uurtje willen spelen. Bovendien is de economie echt vreselijk georganiseerd en zul je dus niet alleen heel vaak hetzelfde monster afslachten voor experience, maar ook heel vaak om geld te verdienen. De muziek is nogal karig en je ziet voor het grootste gedeelte van je loopbaan maar heel weinig, ondanks de grootte van de wereld (iemand heeft ooit uitgerekend dat de hele wereld ongeveer zo groot was als een middelgrote Amerikaanse staat, en dat was exclusief het nieuwste werelddeel) ? heel veel content is bedoeld voor high-level spelers. Sommige gebieden lijken gewoon aangelegd om het je moeilijk te maken ergens anders te komen ? en dus ga je veel dood en verlies je weer experience en kostbare speeltijd.


Ik heb mezelf erg vermaakt in de twee jaar dat ik het gespeeld heb. Ik heb periodes gehad waarin ik heel veel speelde, en ik heb periodes gehad waarin ik weinig speelde, stopte, en toch weer terugkwam omdat de ups het voor mij toch weer wonnen van de downs. Nu ben ik er weer drie maanden vanaf, en laat deze keer echt mijn character verdwijnen. De downs zijn groter geworden, zeker nu ik weer anderhalf jaar in Nederland woon in plaats van Nieuw-Zeeland wat qua tijdzone beter ligt. De grote problemen, zoals de economie en het niet alleen kunnen spelen, zijn eigenlijk niet echt opgelost. Er is veel gloss overheen gekomen met de nieuwe gebieden en uitdagingen, maar voor de beginnende en zeker voor de mid-level speler (waar ik toe behoorde met mijn level 65, 10 levels van de eindstreep vandaan) is het voornamelijk grinden, grinden, grinden. Het is zeker leuk, en er zijn nog steeds beginners ? de laatste golf dateert van de Xbox 360 release van een paar maanden terug. Maar mocht het je wat lijken, weet waar je aan begint...

Voorpagina - Meer Reviews