db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

The Elder Scrolls III: Morrowind

geschreven door Lonelobo
Lonelobo

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3

Developer: Bethesda Softworks Platform: PC
Boxart
RPGstation score
9,1
Verhaal 7
Graphics 9
Geluid 9
Gameplay 9.2
Houdbaarheid 10

"Wake up. Wake up! We've arrived. You slept right through the storm..."
Met deze woorden word je gewekt, en je vindt jezelf terug op het benedendek van een schip. Hierna ga je naarboven, om je eerste stap op het continent van Morrowind te zetten...

Je weet niet wie of wat je bent, waar je vandaan komt, of zelfs hoe je eruit ziet. Eenmaal aan land moet je een van de vele rassen kiezen, en hun gezicht aanpassen. Deze rassen gaan van de katachtige Khajiit tot de geschubde Argonians, allen met hun eigen voor- en nadelen. Hierna krijg je een paar slimme vragen naar je hoofd geslingerd over je karakter, waardoor je -meestal- een klasse krijgt die goed bij je speelstijl past. Als je bijvoorbeeld de vragen agressief invult, zul je iets in de richting van een vechter of zelfs barbaar krijgen, terwijl je bij een meer vredelievende en rechtvaardige aanpak bij de monnik uit zult komen. Je kan natuurlijk ook zelf kiezen of zelfs alles zelf instellen, maar het vragensysteem werkt verbazingwekkend goed! Als je je ras en je klasse hebt bepaald, moet je ook nog je sterrenbeeld vast stellen. Deze sterrenbeelden hebben ook allen weer hun eigen voordelen, sommige geven je een extra spreuk, andere meer leven, andere voegen iets aan je stats toe, en zo gaat het maar door! Een leuk detail is ook dat je je sterrenbeeld 's nachts in de lucht terug kan vinden.

Eenmaal klaar met het instellen van je personage krijg je nog een pakketje waarin alles staat wat je moet weten: waar je heen moet als je verder wilt gaan met het verhaal. Zelfs deze eerste stap is absoluut niet nodig, je kunt ook gewoon het uitgebreide continent van Vvardenfell verkennen, of een van de honderden side-quests volgen, alles mag en niks hoeft! Zo kun je, eenmaal aangekomen in een grote stad, je aanmelden bij een van de "facties", want er zijn gildes (voor Magi?rs, Strijders en zelfs Dieven) en de drie "Huizen" (verschillende "partijen" die elk in een ander deel van Vvardenfell de baas zijn). Zelfs dan zijn er nog andere partijen, zoals the Imperial Cult, de Tempel, en -weeral- nog veel meer!

Elk van deze Facties heeft meerdere side-quests voor je, die vrij gevarieerd zijn, zoals een stel stropers afmaken, kruiden plukken, een boek kopen... "Alles mag en niks hoeft" wordt nog verder doorgetrokken; zo kun je al direct het hele continent verkennen en kan iedere persoon alles leren, hoewel je daar wel ?rg veel geduld voor nodig hebt. Een andere manier om aan je vaardigheden te komen is door je te laten trainen. Veel NPC's (door de computer bestuurde karakters in de spelwereld) kunnen je trainen in een bepaalde skill (in ruil voor wat geld natuurlijk), zoals Destruction (zwarte magie), Long Blade (vaardigheid met lange zwaarden), en alle andere skills die in het spel aanwezig zijn.

Het (handmatige) trainen van je skills gaat dan weer vrij moeizaam, want je wapen-skills gaan alleen maar vooruit als je iets r??kt. En hoewel de meesten het spel liever in de first-person-view zullen spelen, en je daarbij precies kan zien waar je op mikt, t?ch zul je heel vaak misslaan (of schieten). Het beste voorbeeld daarvan is de boog. Je mikt op een dier in de verte, je mikt op het midden van z'n lichaam, en de pijl vliegt er r?cht op af, dan is de kans dat je niks raakt als nog erg groot. Gelukkig is dit dan ook een van de weinige minpunten van het spel, en zul je naarmate je levels omhoog gaat je behendigheids skill kunnen opwaarderen, waardoor de kans om te raken steeds groter wordt.

Levels omhoog gaan gebeurt trouwens niet op de normale manier, namelijk dat je experience points krijgt voor elke kill, en vervolgens een level omhoog gaat. Bij Morrowind zijn er de attributen en vaardigheden. Deze vaardigheden gaan op hun beurt weer omhoog als je ze vaak genoeg toepast. Zodra je in 10 Major Skills of 20 Minor skills (die beiden worden bepaald aan de hand van je ras en klasse) beter bent geworden, ga je een level omhoog. Als men eenmaal het level-up screen ziet, kun je de attributen weer aanpassen. Er zijn acht attributen, te weten:
kracht, intellegentie, wilskracht, behendigheid, snelheid, uithoudingsvermogen, persoonlijkheid en geluk. Elk attribuut be?nvloedt verschillende en gemeenschappelijke eigenschappen van je personage, geluk heeft bijvoorbeeld invloed op je kans van slagen bij het repareren van items of het maken van potions (ook weer aparte vaardigheden), en wilskracht op je Magicka (de energie die je gebruikt voor spreuken), en kracht over je levenspunten.

Morrowind speelt als een MMORPG (Massive Multiplayer Online RPG). Er zijn veel door de computer bestuurde characters (zogenaamde NPC?s) om dit gevoel aan te wakkeren. De meeste zeggen altijd wat als je langskomt, maar na een tijdje wordt dat vervelend, vooral als je teksten naar je hoofd geslingerd krijg als "I haven't got much time, Outlander!" of "We're watching you.... Scum.". De meeste mensen zullen je niet zomaar slaan, maar gelukkig kun je ze provoceren. Je kunt ze gewoon een ?klappes op de bakkes? geven, of proberen hun geld te stelen. Zodra je betrapt wordt zullen ze een wachter roepen of je aanvallen. Een andere manier om menselijke vijanden te kweken is door ze uit te dagen. Als je ze een paar keer succesvol hebt uitgedaagd, zullen ze je aanvallen, en ben je geen misdaad begaan. Het komt natuurlijk voor dat een wachter je oppakt. In dit geval moet je boete betalen of boete doen: naar de gevangenis dus. Vergis je niet, dit is niet zomaar een vakantie uitje, want in de gevangenis verlies je ook vaardigheden! Afgezien daarvan is het nog geen pretje, want je moet ook nog terug naar het dorp, en onderweg kun -en zul- je vele monsters tegenkomen. Deze vijanden kun je grofweg opdelen in twee types, namelijk: De "normale" monsters, die vanwege hun natuurlijke achtergrond aanvallen, en Daedra, monsters die geschapen zijn van haat en slechtheid. Deze Daedra zijn ook een stuk sterker dan de gemiddelde Cliff Racer of Mudcrab die je normaal gesproken tegenkomt! De andere monsters verschillen wel qua sterkte, maar vormen -voor de wat meer ervaren- speler niet of nauwelijks een gevaar.

Het verhaal in Morrowind is niet echt heel diepgaand, maar het heeft te maken met een held uit het begin van de beschaving op Vvardenfell. De immensiteit wordt ook perfect vertegenwoordigd door de muziek, die bij vlagen aan die uit de Lord of the Rings doet denken en ook diepte brengt aan de omgeving. De graphics zijn dan weer ietwat verouderd (2002) maar zijn nog altijd goed te pruimen. De game is vooral goed te spelen in het First Person Perspectief, waarbij je dus je wapen in je rechterhand ziet, oftewel gewoon een beeld gezien door de ogen van je personage. Het spel is op die manier ook het best te spelen, je weet waar je op mikt bij het gebruiken van Magie en Wapens, en het draagt bij aan de onderdompelende sfeer van het spel. De grootsheid kan echter ook als een minpunt beschouwd worden, zo zal het voor sommigen te open zijn, en zullen anderen niet weten wat te doen met de vrijheid en het losse verhaal.

Al met al is Morrowind dus een spel dat staat met de grootsheid en schijnbare realiteit van de wereld. Alle mogelijkheden die je als speler krijgt dragen daartoe natuurlijk bij, maar deze vrijheid kan voor sommigen ook tot problemen leiden. Grafisch is het spel ietwat gedateerd, maar de visuele kwaliteiten zijn zeer goed te pruimen, eveneens als de muziek, die sfeer erg goed aanvult. De gameplay is zeer solide en zit goed in elkaar, samen met het ontwikkelen van je virtuele tegenhanger. De omvang van Vvardenfell zorgt dat zelfs een doorgewinterde RPG-fanaat met Morrowind makkelijk een uur of 50 bezig is.

Voorpagina - Meer Reviews