db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Kingdom Hearts II

geschreven door Vincent
Vincent

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4
Screenshot 5
Screenshot 6

Developer: Square-Enix Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
9.0
Verhaal 8.5
Graphics 9.0
Geluid 9.0
Gameplay 8.0
Houdbaarheid 9.0

Al weer vier jaar geleden, eind 2002, kwam er een game uit die niemand aan had zien komen. Het was een game die twee grootheden samen wist te voegen tot een nieuw concept. Dit was natuurlijk Kingdom Hearts, een game van de makers van Final Fantasy die hun stijl prima wistten te combineren met de werelden van Disney. De game was dan ook een groot succes en een vervolg kon dus niet uitblijven. Vier jaar later komt dan ook deel twee uit. Is dit deel wederom de moeite waard?

Kingdom Hearts II gaat voor de verandering eens niet verder waar deel I eindigde. In de vier jaar tussen de twee delen kwam namelijk ook Kingdom Hearts: Chain of Memories voor de gameboy advance uit. Een soort van tussendeel als het ware, die de twee verhalen aan elkaar vastknoopt. Maar wees gerust, je hoeft deze game niet gespeeld te hebben om Kingdom Hearts II te kunnen begrijpen. Overigens is het wel verstandig om deel I gespeeld te hebben.

Het spel begint met een jongen die we nog niet kenden: Roxas is zijn naam. Hij geniet samen met zijn vrienden van de laatste dagen van hun zomervakantie. Maar er vinden steeds meer vreemde gebeurtenissen plaats in hun woonplaats, Twilight Town. Dit intro duurt een paar uur, waarna je weer verder mag als de oude vertrouwde Sora. Vanaf hier gaat het verhaal verder met de nodige wendingen. Het verhaal wordt echter nergens van een fenomenaal niveau, maar dat is ook niet waar Kingdom Hearts voor staat.
Natuurlijk heeft elk Disney-level weer zijn eigen verhaal, dus je hoeft je niet te vervelen. Nadeel is alleen wel dat het overkoepelende verhaal zich voornamelijk aan het begin en eind van het spel afspeelt.
Evenzogoed, het verhaal is zeker interessant genoeg om je aan het spelen te houden.

De graphics zijn prima te noemen. De Disney werelden zien er wederom sfeervol uit, en de characters lijken ook perfect op hun film evenbeelden. Ook de niet-Disney werelden zien er mooi uit, evenals de Final Fantasy characters. Spells, summons, special attacks, het ziet er allemaal gelikt uit. Op de graphics valt dan ook weinig aan te merken. Nouja, de camera is wederom niet optimaal, maar ik had er persoonlijk weinig last van. Bovendien kun je deze zelf besturen.

Yoko Shimomura heeft de muziek van deel II weer ook weer voor haar rekening genomen. De game gebruikt een aantal tunes uit deel I (vooral het titelscherm heeft een mooi muziekje), kent een aantal nieuwe nummers en een hoop remixes van Disnsey nummers. Eigenlijk valt alle muziek dan ook geslaagd te noemen.
De muziek is zo leuk, dat er een hele wereld aan gewijd is: Atlantica, de 'Ari?l-wereld' bestaat volledig uit ritmische minigames.
De titelsong van deel II heet 'Sanctuary' en wordt wederom gezongen door Utada Hikaru, die voor deel I ook al 'Simple and Clean' maakte. Net als laatst genoemde is Sanctuary weer prima te pruimen (hoewel de Japanse versie wellicht wat beter was).
En dan natuurlijk de voice acting. Voor veel games is dit nogal een struikelblok; er is altijd wel een hoofdpersonage met een enorme rotstem. Gelukkig heeft Kingdom Hearts II hier totaal geen last van. Wat wil je ook, met alle originele Disney-voice actors. En de FF characters worden ook prima ingesproken door goede acteurs. Overigens, de stem van Sora zal in het begin even wennen zijn. Deze wordt net als bij deel I ingesproken door Haley Joel Osmont, die duidelijk een paar jaar ouder is geworden. Maargoed, dat geld voor Sora ook, dus verhaaltechnisch gezien klopt het. Bovendien wen je er binnen een uurtje aan.

En dan de gameplay, dat is misschien wel het enige minpuntje aan de game. Het vechten gaat in de basis nog steeds zoals in deel I, dus gewoon realtime. Alleen is het nog steeds vrij chaotisch zo nu en dan waarbij het vooral op button-bashen neerkomt. Er zijn wel een hele hoop nieuwe opties tijdens het vechten.
Zo gebruik je driehoekje voor een speciale contextgevoelige aanval wanneer dat nodig is (zo ontwijk je bijvoorbeeld een aanval, waarna je een monster een goed pak slaag geeft of doe je een combinatieaanval met een van je partymembers). Helaas komt de timing hiervoor niet echt nauw, en word je ook niet gestraft als je continu op driehoekje loopt te meppen. Gelukkig ziet het er allemaal wel spectaculair uit, dus heel erg is het niet.
Ook is het mogelijk om met ??n of meerdere partymembers te fuseren waardoor je een nieuwe vorm krijgt. Zo heb je bijvoorbeeld een vorm die je beter maakt in fysieke aanvallen (hierbij heb je ook twee keyblades, Sora's wapen) en een vorm die je extra goed maakt in magic, waardoor je heel veel spreuken achter elkaar kunt gebruiken. Hiervoor geld ook weer dat het er tof uitziet, en best handig kan zijn, maar echt noodzakelijk is het niet.
De summons zitten er ook nog steeds in. Als je deze oproept verdwijnen je partymembers, maar kan je wel speciale aanvallen uitvoeren met je summon.
Al met al is het vechten dus best wel leuk, alleen maakt het niet zo heel veel uit wat je doet, maar ach, echt storend is het niet.

Overigens zitten de gummiship levels er ook weer in, alleen zijn ze dit een keer een stuk leuker om te spelen. Ook is het veel makkelijker om je schip te upgraden aangezien je nu gewoon een blueprint kunt selecteren zonder het schip helemaal zelf te moeten bouwen. Dat kan, mocht je het willen, nog wel. Alleen is het nog steeds even onbegrijpelijk.

En hoe lang duurt de game nou precies? Nou dat hangt helemaal van je zelf af. Er zijn mensen die het na 25 uur uitgespeeld hebben, maar ik zelf deed er ruim 35 uur over en had nog niet eens alles gehaald. Het hangt er dus een beetje van af welke side quests je wel en niet doet. Het ligt vooral aan het feit dat je de game lekker op je eigen tempo spelen, dus als je uitgebreid van de werelden geniet zal je er wat langer over doen dan wanneer je telkens zo snel mogelijk naar de volgende wereld wilt.

Al met al kan ik dan ook niet anders dan de game van harte aanraden. Het grootste probleem zijn de gevechten die zo nu en dan wat onoverzichtelijk zijn. Dit probleempje valt alleen zo in het niet bij de rest wat het spel te bieden heeft, dat dit absoluut geen reden is om het spel niet te kopen. Een leuk verhaal, geweldige characters en supersfeervolle werelden. Deze game is perfect voor zowel rpg-liefhebbers als Disney-liefhebbers. Kopen dus!

Voorpagina - Meer Reviews