db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Kingdom Hearts: Chain of Memories

geschreven door Mikey
Mikey

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3

Developer: Square Enix Platform: Gameboy Advance
Boxart
RPGstation score
7
Verhaal 6
Graphics 8
Geluid 8
Gameplay 9
Houdbaarheid 7

Proloog

Kingdom Hearts: Chain of Memories ( CoM ) is een direct vervolg van de Playstation 2 topper Kingdom Hearts. Waarom Square Enix voor de Game Boy Advance heeft gekozen en niet voor de PSP/Nintendo DS is voor vele een raadsel. Maar het lijkt er langzaam op dat de Kingdom Hearts franchise niet langer Playstation exclusieve is door dit titeltje. Voor degene die niet bekend zijn met het eerste deel volgt een korte uitleg en samenvatting van de mooie wereld die Kingdom Hearts heet.

Kingdom Hearts is een versmelting tussen Disney en Final Fantasy. De protagonist van het spel genaamd Sora toont veel overeenkomsten met een hoofdpersoon uit een Final Fantasy game maar hij wordt geholpen door Goofy en Donald die we natuurlijk allemaal kennen uit talloze Disney tekenfilms. Sora leeft met zijn vrienden op een tropisch eiland en geniet van het leven. Sora?s beste vriend Riku is van plan om op een dag het eiland te verlaten om de wereld te ontdekken. Dit gebeurd ook maar op een aparte manier die je niet verwacht. Op een nacht wordt het eiland aangevallen door donkere, schaduwachtige wezens en bevind Sora zich in een vechtsituatie. Deze wezens zijn de Heartless. Dit waren ooit mensen die hun hart hebben verloren en vallen nu alles en iedereen aan. Als Sora de grootste en sterkste Heartless heeft verslagen verdwijnt het eiland onder zijn voeten. Zijn thuis zal verdwijnen samen met alle inwoners. Vanaf dit moment ga je verschillende werelden af om achter de redenen en waarheid te komen van wat er is gebeurd. De werelden zijn allemaal plekken uit Disney Films. Zoals de jungle uit Tarzan, Atlantis uit de Kleine Zeemeermin, Agrabah uit Alladin en nog veel meer. Ondertussen komen bekende Final Fantasy karakters onze held helpen of stoppen. Hiervoor heeft Square Enix Squall, Cid, Aerith, en Yuffie uitgeleend. Maar karakters zoals Cloud of Sephiroth zijn te bewonderen in de wereld van Hercules.

Het einde van dit deel is gelijk het begin van Chain of Memories. Het is niet echt noodzakelijk om het eerste deel gespeeld te hebben om hiervan iets te begrijpen. Het verhaal was niet zo sterk en alle werelden en karakters komen terug in CoM om zo uit te leggen wat er eigenlijk vooraf gaat aan Kingdom Hearts 2 ( Direct vervolg weer van CoM voor de PS2 )

Nieuw Avontuur?

Je start CoM met een indrukwekkend filmpje wat niks onderdoet van zijn voorganger. En dat is vreemd als je een GBA vergelijkt met een Playstation 2. In dit filmpje wordt je geleid naar een kasteel waar het gehele spel zich zal afspelen. Het kasteel genaamd Oblivion bestaat uit vele verdiepingen en heeft een naar trekje. Sora raakt zijn geheugen kwijt en alles wat er in het kasteel gebeurd is een grote d?j? vu ervaring voor Sora en de speler die al KH heeft gespeeld. De voornaamste tegenstanders in CoM zijn de Unknown. Deze personen zijn het brein achter de aanvallen van de Heartless in de eerste KH en lijken wel de eindverantwoordelijke voor alles wat er is gebeurd en gaat gebeuren. Ze schuwen niet terug voor een gevecht en hopen Sora te stoppen door hem te hersenspoelen. Aan de speler de taak om dit tot een goed einde te leiden. Sora maakt gebruik van zijn Keyblade om vijanden te stoppen maar er is iets wat een nog grotere rol speelt als je voornaamste wapen.

Pesten

Dit spel is een Actie RPG en onderscheid zich van andere RPG?s door het gebruik van kaarten. Het speel veld van CoM is gewoon een level waar Sora en vijanden doorheen lopen. Als je een gevecht wilt aangaan moet je een vijand simpel slaan of tegen hem aan lopen. Je kan natuurlijk ook gevechten vermijden door om de vijanden heen te lopen. Maar aangezien de vijanden in een later stadium en eindbazen sterk zijn is dit niet aan te raden en zal je heel wat gevechten moeten houden om het spel makkelijk door te kunnen lopen. Maar de kaarten zijn het belangrijks. Je hebt er verschillende. Zo is er de standaard aanval kaart met een Keyblade erop. Dit is je aanvalskaart. Je hebt een Magie kaart waarmee je kan aanvallen met Fire, Blizzard of Thunder en waarmee jezelf kan helpen door Cure die je meer Health geeft. Summon kaarten bevatten een speciale karakter die in het speelveld komt en schade aanricht tegen een tegenstander. Denk aan Simba, Donald of Cloud. Deze verschijnen maar kort maar richten genoeg schade aan om slappe vijanden te verpulveren of de speler te helpen. De status kaarten voegen wat extra diepgang toe aan het gevecht systeem. Zo kunnen ze je helpen om sneller te slaan of makkelijker een aanval te laten ontwijken. Je tegenstander gebruikt ook kaarten en deze kan je zien in het speelveld. Op de kaarten staan cijfers die van 0 tot 9 lopen en geven de kracht aan van een kaart. Als je wilt aanvallen met een kaart met het cijfer 7 en de tegenstander heeft een hoger cijfer dan komt er een Card Break. Dan verdwijnt de kaart uit je deck en zal pas na het opladen van je kaartdeck weer terug komen. Als je tegenstander een lager cijfer heeft dan resulteert dat in een succesvolle aanval en loopt de vijand schade op.

Dit is eigenlijk de simpelste manier om het gevechtssysteem uit te leggen en door het zelf te spelen zul je merken dat het niet echt moeilijk is om te begrijpen. Je kun niet ongelimiteerd kaarten meenemen in een deck. Sora heeft CP?s. Dat zijn vrij vertaald kaart punten. Ieder kaart heeft een aantal CP?s. Hoe sterker de kaart hoe meer punten hij heeft. Sora kan dus met bijvoorbeeld 300 CP maar een beperkt aantal kaarten dragen die samen onder of gelijk zijn aan 300 CP. Terwijl je meer ervaring krijgt kun je ook je CP?s opwaarderen zodat je meer en sterkere kaarten kunt meenemen in de gevechten.

Ook moet je kaarten gebruiken om deuren te openen in CoM. In ieder level zit wel een deur die met een Card moet worden geopend. Meestal heeft een deur alleen een cijfer en dan moet je een kaart selecteren die evenveel waard is of meer om de deur te openen. Zo wordt je ook wel gedwongen om gevechten aan te gaan want de meeste kaarten verdien je door de gevechten.

Het totaal pakket

CoM ziet er redelijk uit maar jammer genoeg komt de sfeer zoals in het eerdere deel niet goed uit de verf. De karakters zijn wel gedetailleerd en ogen wel alsof ze uit een Disney film of Final Fantasy game komen maar op een of andere manier missen ze de persoonlijkheid van wat we gewend zijn van een Final Fantasy game of Disney film. Toch is CoM het ideale spel om even in de wereld van Kingdom Hearts te stappen. En je voor te bereiden op de Playstation 2 game Kingdom Hearts 2. Mocht je het eerste deel nog niet gespeeld te hebben dan raad ik die erg aan en je zult merken dat het echt de moeite waard is voor de fans van beide bedrijven. CoM is meer voor de fan van het nieuwe parade paardje van Square Enix. We wachten af wat het echte vervolg te bieden heeft.

Voorpagina - Meer Reviews