db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Disgaea

geschreven door Tomara
Tomara

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4

Developer: Atlus Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
9
Verhaal 8
Graphics 7
Geluid 9
Gameplay 9,5
Houdbaarheid 9

De mensen konden eigenlijk niet om Disgaea heen dank zij al mijn propaganda praat, maar ik zal proberen in deze review zo objectief mogelijk te zijn. Natuurlijk kan niemand geheel objectief zijn, dus verwacht niet te veel. En de mensen die niet graag meer lezen dan 100 woorden raad ik aan nu een prentenboek te pakken en deze review te negeren. Go!

Disgaea is wat je noemt een Strategy RPG. Daaronder verstaan we RPGs met een gevechtssysteem gebaseerd op afstand en bereik. Gevechten vinden plaats op een speelveld waarover de personages kunnen bewegen. Alles heeft een bepaald bereik, dus het is verstandig om je units op de juiste plaatsen te zetten. En dat is dan gelijk een van de weinige dingen die Disgaea doet lijken op het gros andere SRPGs, de rest is totaal anders. Mensen die bang zijn voor verandering moeten nu Fire Emblem pakken en dit (ook zeer goede) spel voor de zoveelste maal gaan herspelen.

Laten we maar beginnen bij het verhaal. In je standaard SRPG gaat het over serieus politiekgedoe met een vleugje rebellenleger en misschien een corrupte kerk of twee. In Disgaea houd je je meer bezig met worden van de Overlord van de Netherworld en het terugvinden van huisdier zombies, terwijl een engel maar door blijft gaan over liefde en vriendschap. Oftewel, Disgaea neemt zichzelf niet zo serieus en dat is erg verfrissend! Mensen die meer van onoriginele serieusheid houden kunnen nu maar beter stoppen met lezen en Final Fantasy Tactics gaan spelen.

Disgaea steekt niet alleen de draak met zichzelf als RPGzijnde, maar ook met een gros aan anime, de Power Rangers en andere willekeurige dingen. Aan het einde van een 'aflevering' is er zelfs het 'Next Episode' gebeuren, dit is vaak een parodie op een bepaald genre anime, maar er komt ook wel eens een home-shopping-kanaal voorbij. Houd je niet van anime en parodie, dan is deze RPG dus niets voor jou, byebye!

Humor valt of staat met de manier waarop het gebracht wordt en gelukkig brengt Disgaea het leuk. De Engelse voice-acting (de Europese versie heeft geen Japanse voice-acting zoals de Amerikaanse en de uiteraad de Japanse versies) steekt met kop en schouders boven de gemiddelde videogame voice-acting uit. Het is grappig, punt. Maar aangezien er geen optie voor Japans is kunnen elitaire otaku's deze pagina nu maar beter verlaten.

De gameplay is ook gewoon leuk en er is veel te doen. Je kunt voorwerpen sterker maken in de item-world, regels doorvoeren in de Dark Assembly (en als dat doorvoeren niet lukt is het omkopen / in elkaar meppen van de senators natuurlijk ook een optie), er zijn meerdere eindes te behalen, combinatie-aanvallen uit te voeren etc. Het geo-systeem zorgt ervoor dat je nog wat extra strategie moet toepassen. De zwakste schakels die gewoonweg op X willen drukken, moeten nu hun computer verlaten en een willekeurige Final Fantasy gaan spelen.

Maar als Disgaea ergens de aandacht (van onwetende / domme gamers) mee trekt, dan zijn het wel de graphics, deze vallen met hun 2Dheid namelijk nogal op. Niet dat ik me eraan erger (aan de graphics bedoel ik, de onwetende / domme gamers wurg ik graag persoonlijk voor het ontbijt en ik ben een vegetari?r!). In de 2D sprites zit veel detail. De schaal van de velden en sprites bieden een goed overzicht. 3D zou een overbodige luxe zijn geweest. 3D modellen zijn lastiger te maken dan handgetekende sprites en een groot deel van de details zouden toch wegvallen. De verhaalsc?nes worden verteld met behulp van (grote) character portretten, een dialoogbox en vaak voice-acting. Ik had persoonlijk graag wat anime scenes gezien, maar dat was misschien een probleem voor het medium (CD) en / of het budget. Mijn conclusie is dus dat de graphics doen wat ze moeten doen en dat de grafische prostituees vooral moeten verdergaan met het spelen van hun interactieve CG-films. Disgaea draait om gameplay (en humor)!

Wat kan ik nog meer zeggen? Oh ja, levensduur. Het spel eenmaal doorspelen kost misschien 40 uur, maar wat je dan nog niet hebt gezien zijn:
-7 andere eindes
-een aantal geheime locaties en meerdere geheime personages en bazen
-de gameplay-ijsberg die niet boven het water uitsteekt.
Na 100 uur spelen kun je eigenlijk pas zeggen dat je het meeste gedaan hebt.
Mensen die liever een lengte van 15-20 uur hebben, moeten nu hun Xbox-controller weer oppakken.

Gefeliciteerd, je hebt de afvalrace doorstaan! Dat je nu nog steeds leest kan drie dingen betekenen:
1. Je hebt niets beters te doen dan mijn propaganda lezen.
2. Je bent gehersenspoeld door mijn propaganda en gaat nu het geweldige Disgaea spelen.
3. Je bent direct naar de conclusie gegaan (scannend lezen heeft ook zijn voordelen) en zag toevallig deze kleine alinea nog, foei!

Voorpagina - Meer Reviews