db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Breath of Fire: Dragon Quarter

geschreven door Reggie
Reggie

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4
Screenshot 5
Screenshot 6
Screenshot 7

Developer: Capcom Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
7,8
Verhaal 7,5
Graphics 8
Geluid 7
Gameplay 9
Houdbaarheid 7,5

Je zit kilometers onder de grond en je hebt een afwijking waardoor je beetje bij beetje verandert in een draak. Draken hebben het niet zo met in de grond gestopt te zijn dus er heerst een sterke drang om naar de oppervlakte te komen. Het gaat hier om het vijfde deel in de welbekende Capcom RPG Breath of Fire. Dit is de eerste keer dat deze game het Playstation 2 platform betreedt en het mag zeker succesvol worden genoemd! Er is veel nagedacht over een effici?nte en zeker uitdagende gameplay en feel.

Draak in hokje

Zoals gewoonlijk in de Breath of Fire games speelt het karakter Ryu de hoofdrol. Ryu hoort bij de rangers. De rangers zijn een groep elite figuren die de orde houden over het diepe ondergrondse leven in Deep Earth. In het verleden hebben de Draken namelijk de wereld platgelegd en daardoor zijn de mensen de grond in gevlucht om te overleven. Dat is Deep Earth, de wereld waarin alles zich afspeelt.
Ryu is een integere, dromende ranger met een lage D-rank. In de Deep Earth wereld bepaalt de hoogte van je D-Rank bij geboorte namelijk je sociale aanzien. Hoe hoger, hoe hipper zeg maar.
Sinds Ryu klein was droomde hij al van de oppervlakte. De paar weinige herinneringen aan het leven in de open lucht zijn te vinden in het ondergrondse dorpje waar hij zijn patrouilles loopt. Daar is het plafond netjes beschilderd met blauwe en witte verf om iets wat ?de hemel? heet te schetsen. Tijdens ??n van zijn patrouilles worden hij aangevallen door een meisje van de rebellen die Ryu naar de bodem van de afvalsector laat storten. Daar vind hij een meisje genaamd Nina (ook een terugkerend karakter uit Breath of Fire) dat hij prompt redt van een lelijk monster. Samen met haar begint zijn tocht naar de oppervlakte.

Dungeon Crawling met stijl

In het hart is Dragon Quarter een rauwe claustrofobische dungeon crawler. Het grootste deel van het spel ben je door de gangenstelsels en gewelven van Deep Earth aan het dwalen om naar de kleine oases te komen waar je weer kan bijkomen van de gevechten en zoektochten. Het ziet er allemaal heel erg mooi uit. De sfeer valt door de belichting, de cell-shading en de zeer toepasselijke donkere muziek echt goed te proeven.
Er is echter een element wat het dungeon crawlen nogal frustrerend kan maken. De ontwerpers hebben namelijk ervoor gekozen om het opslaan van je spel een deel te maken van de gameplay. Zo heb je ?save tokens? nodig om te kunnen opslaan. Deze kun je gebruiken in telecorderes (save punten) die te vinden zijn op diverse plekken in het spel. Als je tokens op zijn kun je dus niet meer opslaan totdat je weer een token vindt. Dit kan dus betekenen dat je een uur speelt en vervolgens doodgaat waardoor je helemaal terug moet. Je kan je natuurlijk voorstellen dat zoiets frustrerend is. Je houdt dan echter wel een deel van je experience dus is niet alle moeite voor niets geweest en wordt het makkelijker om je opnieuw door de sc?nes heen te vechten. Daarbij komt nog het SOL (Scenario Overlay) systeem. Als je een stuk overnieuw speelt zul je weer nieuwe sc?nes zien en delen van het spel ontdekken die eerst afgesloten waren. Dat maakt het leuker om het spel overnieuw te spelen (van welk punt dan ook, zelfs vanaf het begin).

Draakje spelen

Op een gegeven moment in het spel krijg je de mogelijkheid om naar wil te veranderen in je drakenvorm. In deze vorm ben je bepakt om zo ongeveer ALLES aan te kunnen. Dit is vooral handig als je een sterke baas tegenkomt of gewoon zoiets hebt van ?bah, ik wil er nu even snel doorheen?. Deze kracht kost je uiteraard ook wat. Vanaf het moment dat je de drakenkrachten krijgt gaat er namelijk ook een metertje lopen (de D-Meter). Deze loopt van 0% tot 100% en gaat omhoog terwijl je draken krachten gebruikt.. Als hij vol is transformeer je volledig naar draak en ben je instant game over en wordt je save gewist.
De meter tikt ook als je je drakenkracht niet gebruikt, maar dat gaat zo langzaam dat je als je je kracht niet te veel gebruikt je wel genoeg tijd hebt om tot het einde te komen.

Hiermee hebben de ontwerpers je echter wel een heel interessante keuze gegeven. Je kan wanneer je wil veranderen in een vorm die alles ontzettend makkelijk te doorstaan maakt... voor een zeer eindige prijs. Er zijn soms monsters waar je de eerste keer gewoonweg nog niet tegen op kan, dan kun je de drakenkracht gebruiken om hen te ontwijken of slopen.. maar je kan ook in terug komen als je het spel opnieuw speelt. Persoonlijk vind ik dit een heel interessante toevoeging aan de spanning en uitdaging van dit spel.

Strategie genoeg!!

Breath of Fire: Dragon Quarter mixt klassieke elementen met een hoop nieuwe en heel interessante gameplay idee?n. Zo zul je kennis maken met PETS (Positive Encounter and Tactics System). Dit houdt in dat je voordat een gevecht begint al de omgeving kan manipuleren en lokmiddelen kan gebruiken om een gevecht zo positief mogelijk voor jou te maken. Vijanden lopen namelijk gewoon zichtbaar rond en je kunt ze afleiden met vlees om ze ergens heen te lokken, of je kunt een aantal bommen in de buurt rondstrooien die je dan in je gevecht kan gebruiken! Dit geeft je de mogelijkheid om vooruit te denken en goede strategie te gebruiken als je monsters tegenkomt. Natuurlijk kun je ook gewoon monsters ontwijken en wegrennen maar dan zul je niet vlug sterker worden.. Daarbij heb je een move waarmee je door alle monsters heen kan ?dashen? genaamd D-Dash. Deze laat echter ook je D-Meter sneller tellen..

Het gevechtsysteem zelf doet denken aan Chrono Cross. Je hebt in je turn een aantal Action Points (AP). Rondlopen en aanvallen kost AP, al het andere zijn vrije acties. Als je aanvalt heb je de mogelijkheid tot 3 varianten: klein, middel en groot. Zo kun je net als in Chrono Cross je aanvallen aan elkaar rijgen en combo's maken die meer schade doen. De "arena" is precies de omgeving waar je inzit hoewel alleen de monsters die je opgemerkt hebben betrokken worden in het gevecht. Verder kun je vallen neerzetten (maximaal 3). Dit kan tijdens het gevecht middels magische traps of v??r het gevecht middels bommen of andere items. Zo kun je de volledige ruimte gebruiken in je gevecht. Als je bijvoorbeeld in een dun gangetje zit en je zet tussen het monster en je vijand eerst een drietal magische traps dan zal het monster om bij je te komen eerst nog de damage krijgen van die drie traps! Je hebt in ieder geval de mogelijkheid om alles om je heen te gebruiken!

Speeltijd en replay

De tijd waarin de gemiddelde gamer het spel zal uitspelen ligt op de ca. 18 uur. Dit kun je nogal kort noemen. Maar zoals eerder in de verslag gezegd, het is het waard om opnieuw te spelen. Door het SOL systeem zie je weer nieuwe sc?nes, kom je nieuwe locaties tegen en nieuwe uitdagingen. Daarbij wordt je D-Rank beter (die in het begin nogal hoog is, hoe lager je D-Rank hoe beter) waardoor NPCs anders naar je zullen kijken.

Kolonie Minigame

Naast het dungeon gecrawl en het vechten is het mogelijk om je terug te trekken in de mierenkolonie. Dit is een plek waar je onder steun van de feetjes (bekend uit de Breath of Fire serie) je eigen ondergrondse kolonie kan opzetten met bijbehorende gepersonaliseerde winkels, ontwikkelcentra en meer moois. Je kan reuzenmieren inhuren om gangen te graven naar ruimtes en plekken onder de grond. Deze kolonie kan een goede bron zijn om nieuwe items, skills en wapens te verkrijgen en is echt ontzettend leuk gemaakt!

Samengevat

Breath of Fire: Dragon Quarter daagt uit. Het is een pittige RPG met veel nieuwe en interessante gameplay idee?n. Het is jammer dat het saven en game over gaan deel is gemaakt van de gameplay... maar als je even het beeld van ?game over gaan is slecht? leert loslaten zul je een heel mooi en uitgebreid spel ontdekken!

Voorpagina - Meer Reviews