db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Final Fantasy Tactics Advance

geschreven door JoopFOX
JoopFOX

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3

Developer: Square-Enix Platform: Gameboy Advance
Boxart
RPGstation score
8,6
Verhaal 6,5
Graphics 9+
Geluid 8
Gameplay 8,5
Houdbaarheid 9,5

De originele Final Fantasy Tactics kwam uit vlak na Final Fantasy VII en is een echte culthit geworden. Ook al is de game nooit in Europa uitgekomen. het verhaal had een paar sterke thema`s en wist een goede indruk achter te laten bij de meeste mensen. De gameplay was een variant van het Job systeem, en was ontzettend uitgebreid en verslavend. Toen Square Enix kwam met Final Fantasy Tactics Advance, dachten velen dat het om een poort zou gaan. Het is echter een compleet nieuw spel geworden, met een paar riskante wijzigingen. Het gaat te ver om te zeggen dat Square Enix er hier een nieuwe parel bij heeft, maar het is op zijn minst toch wel een heel bijzonder spel geworden.

Voor de fans van het origineel die een gelijkwaardig verhaal verwachten, staat een enorme teleurstelling te wachten. FF Tactics Advance biedt geen sterk plot noch gedenkwaardige karakters. Wat het wel heeft is een zeer losjes maar leuk verhaal dat het spel in mijn ogen genoeg aandrijft.

Marche is een jongen uit het stadje St. Ivalice, die daar net heen verhuist is. Hij heeft er dus niet veel vrienden en wordt regelmatig voor `new kid` uitgemaakt. Marche`s broertje Doned kan niet lopen en moet altijd in zijn rolstoel blijven, wat het ook moeilijk maakt voor Marche omdat Doned veel aandacht nodig heeft. Marche`s klasgenoten Mewt en Ritz hebben ook zo hun eigenaardigheden. Na het lezen van een vreemd boek belandt Marche in een vreemd land genaamd Ivalice waar hem een grote zoektocht naar zijn oude wereld te wachten staat.

De wereld Ivalice waar je in belandt (en waar het eigenlijke spel ook pas begint) is anders dan de Ivalice van het originele FF Tactics. Behalve mensen wandelen er ook Moogles rond, bekend van andere Final Fantasy delen. Daarnaast zijn er nog 3 andere rassen: de Viera`s, de Bangaa`s en de Nu Mou. De Viera`s zijn vrouwelijke strijders, de Bangaa`s zijn een soort reptielen, en de Nu Mou zijn een soort hondachtige wezens. Wellicht speelt het originele FF Tactics zich ver in de toekomst af, want verder zijn er geen duidelijke verwijzingen. Ook Vagrant Story zou zich in hetzelfde universum moeten afspelen. Het dichtst bij staat waarschijnlijk nog wel Final Fantasy XII, die volgend jaar in Japan uit zal komen. Daar zijn namelijk al een paar van de verschillende rassen gezien. Het is interessant om te zien hoe Square Enix werelden combineert, en ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Maar weer terug naar dit spel. Mensen zullen het jammer vinden dat het verhaal niet in de buurt komt van het origineel, maar het probeert dat volgens mij ook niet eens. Dit spel moet het vooral hebben van de gameplay. Opnieuw keert het Job-systeem terug, maar weer in een andere variant. Elk ras heeft andere jobs waar je uit kunt kiezen, wat de variatie weer groter maakt. Vaardigheden leer je door uitrusting een bepaalde tijd te dragen. Een redelijk simpel maar effectief systeem. Het blijft `cool` om een nieuwe job te unlocken en die dan uit te gaan proberen. Voor elke job krijg je trouwens andere stats upgrades als je een level stijgt, dus het is belangrijk ook daar een oogje op te houden.

Een ander element waarin FFTactics Advance verschilt is de manier waarop je reist tussen locaties. Op zich lijkt het veel op het origineel, behalve dat jij zelf de wereldkaart `bouwt`. Eens in de zoveel tijd zul je een nieuwe locatie kunnen neerzetten waar je dan weer heen kan. Het heeft echter geen zin om gewoon nieuwe locaties te selecteren; je kan alleen een locatie daadwerkelijk binnen als je een missie hebt. In de stadjes kun je missies `kopen` die je dan moet volbrengen. Het is namelijk zo dat je over je eigen clan beschikt. In Ivalice zijn er een groot aantal clans die missies uitvoeren en ook soms tegen elkaar vechten. Aan jou de taak om je eigen clan de beste te maken!

De missies zijn meestal gewoon 1 gevecht. Wat wel leuk is van de missies, is dat je op deze manier veel vrijheid hebt van hoe je het speel doorspeelt. Je kan namelijk gelijk doorgaan in het verhaal door steeds de bovenste missie te selecteren. Daarnaast blijven de optionele missies ook binnenstromen waar je geld en leuke items mee kunt verdienen. Het spel zal een hoop tijd kosten, want in totaal staan er 300 missies op je te wachten. De meesten hiervan zijn echter geen vechtmissies maar gewoon missies waarbij je 1 lid van je clan uitzendt. Ze hebben wel weer benodigdheden, dus je zal veel missies nog niet kunnen doen omdat je bepaalde items niet hebt. Daarnaast zijn er ook nog eens de clans die af en toe lekker op de kaart rondwandelen om aangevallen te worden.

In totaal gaat er best veel tijd in dit spelletje zitten. Ik was ruim 70 uur bezig toen ik het spel uitspeelde, en ik had nog niet eens alle missies volbracht! Dit is zeker de Rpg die mij het afgelopen jaar het langst heeft beziggehouden, en dat is toch wel wat voor zo`n spelletje voor de Game Boy Advance. Om dan maar gelijk op het gebied van concurrentie te kijken: het meeste zal komen van Fire Emblem. Die game is ook heel erg goed en mooi in elkaar gezet, en ik zou moeilijk 1 van de 2 kunnen kiezen. Het hangt van smaak af. Wie een losjes verhaal en een andere aanpak van de gameplay niet veel uitmaakt, moet voor FFTA gaan, waar je een langere game hebt en meer customizability. Degenen die een serieuzer verhaal met een duidelijkere gameplay op prijs kunnen stellen, kunnen het best FE kopen.

Ook knap is hoe ze de graphics en de muziek op de cardridge hebben gekregen, want die zijn beide van hoogstaande kwaliteit. De graphics zijn 1 van de besten die ik ooit op de GBA heb gezien, en de muziek doet zijn werk meer dan goed met een paar hele leuke deuntjes. Al vind ik al die verschillende OST`s die ze ervan uit hebben gebracht een beetje overdreven. Gooi dat allemaal dan gewoon in 1 pakket, zou ik zeggen.

Veel mensen zullen schrikken van de gameplay die alles behalve standaard is. Het zal hierdoor af en toe wellicht saai overkomen. Maar geef niet op! De game biedt een hoop leuks voor degenen die hem doorspelen. Ik heb nog niet veel games gezien op de GBA die vermaak van deze kwaliteit leveren.

Voorpagina - Meer Reviews