db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Dynasty Tactics

geschreven door JoopFOX
JoopFOX

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3

Developer: Koei Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
8
Verhaal 7,5
Graphics 8,1
Geluid 8,2
Gameplay 8
Houdbaarheid 9

Dynasty Tactics is een redelijk onbekende SRpg (Strategic Role Playing Game) die je alleen op sites als www.dimensionplus.nl zult kunnen vinden. Denk bij SRpg aan spellen als Final Fantasy Tactics, Front Mission 3 en Legend of Kartia. Dynasty Tactics is gebaseerd op waar gebeurde verhalen, wat het wel interessant maakt. Het speelt zich af in China, rond 180-220 na Christus.

Misschien heb je er wel eens van gehoord, The Romance of the Three Kingdoms. Het is een boek, gebaseerd op de geschiedenis van China, van 180 tot ongeveer 280. Na de bijbel is dit het meest gelezen boek ter wereld. Dat is ook niet zo gek, aangezien in China en omstreken iedereen dit kent, en alleen China telt al 1,6 miljard inwoners. Er worden ook veel games hierover gemaakt, waaronder deze. Koei is eigenlijk de enige die dit soort games hier uitbrengt. Denk daarbij ook aan Kessen 2 en de Dynasty Warriors reeks. Het verhaal gaat over de Han dynastie. Rond 180 was keizer erg lui en vertrouwde alleen zijn persoonlijke adviseurs. Hierdoor kregen de trouwe leiders minder vertrouwen in de keizer. Zhang Jiao ging met zijn religieuze aanhang proberen de troon te stelen. Ze hadden miljoenen aanhangers. De Han was ten einde raad, en verspreidde nieuws dat mensen die het land wilden redden, zich moesten aanmelden bij het leger. Zo ook Liu Bei. Met behulp van helden als Liu Bei en Cao Cao werden de Yellow Turbans (de rebellen droegen gele hoofdbanden) verslagen. E?n van die ?helden? was de arrogante dikzak Dong Zhuo. Toen de Yellow Turbans verslagen waren ging hij naar de hoofdstad Luo Yang en greep de macht. Hij was erg gruwelijk, iedereen die het niet met hem eens was werd afgeslacht. Na een tijdje kon men het niet meer aanzien, en mensen als Cao Cao, Liu Bei, Sun Jian en Yuan Shao vormden een pact tegen Dong Zhuo. Dong Zhuo werd uiteindelijk verslagen en toen volgde de meest turbulente periode uit de hele geschiedenis van China, want alle locale leiders gingen voor zichzelf, en na een hele hoop vechten waren er nog drie over. Cao Cao, Liu Bei en Sun Quan (zoon van Sun Jian). Hier begint de unieke periode van de Three Kingdoms, die in totaal ongeveer 60 jaar duurde. Het verhaal van het boek zelf is echt prachtig. Veel heldendaden, mislukkingen, emotionele momenten en bloederige oorlogen. Daarom is het nog leuker om je favoriete helden tot leven zien te komen in dit soort games. Helaas is het verhaal niet voldo ende uitgewerkt in Dynasty Tactics, wat ik persoonlijk heel jammer vind. Het verhaal zelf is dus wel goed, maar het had echt nog veel beter uitgewerkt moeten worden. Alleen echt de allerbelangrijkste momenten uit het boek worden in deze game opgenomen. Dat vind ik jammer, want als je het verhaal van de Three Kingdoms niet kent, is het moeilijk er in te komen, omdat er maar heel weinig verhaal (gesprekken, uitleg) aanwezig is. Voor het verhaal kan je beter spellen als Dynasty Warriors, Kessen 2 of Romance of the Three Kingdoms 7 spelen, of natuurlijk het boek lezen. Leuk voor als je ge?nteresseerd raakt is de Database, waar je voor alle unlockte generals een kleine biografie kunt lezen. Wel een groot pluspunt van het verhaal is dat je kunt kiezen tussen 3 helden, die later de Three Kingdoms zouden stichten. Ieder verhaal is natuurlijk uniek, maar omdat er zo weinig verhaal is, komt het vaak op hetzelfde neer. Nog een leuk punt is dat er per verhaallijn tientallen zijwegen zijn. Door al die optionele pade n zijn er dus ook heel veel endings, die dan weer logischerwijze niet erg lang zijn. Ook tof is dat je in het menu een optie kan kiezen, waar je al deze zijwegen kunt zien, en de events nog eens kan bekijken. Als je een event nog niet gehad hebt, staat er een vraagteken, dus wees niet bang voor ge-spoil, maar zo kun je wel goed zien hoeveel eindes je nog mist en welke zijpaden je allemaal nog kunt bewandelen, als je het meerdere keren wilt spelen. Ik zal even een voorbeeldje geven: als je Cao Cao?s scenario kiest, krijg je in het begin de objective: roei binnen zoveel maanden Yuan Shu of Lu Bu uit. Je kunt natuurlijk wel begrijpen dat de keuze van grote invloed is op het verdere verloop van het verhaal.

De muziek is typisch Chinees, anders dan Dynasty Warriors. Je moet er van houden. De muziek is erg sfeervol en goed, alleen jammer dat er niet veel tracks zijn. Toch hield ik de muziek altijd aan, anders dan bij andere spellen waarbij ik de muziek uitzet en gewoon keihard de Dynasty Warriors 3 soundtrack aanzet. En dat is een goed teken. Als je meerdere games van Koei hebt gespeeld, zul je wel weten dat de voice acting vaak ronduit slecht te noemen is. Bij elke game zitten er wel een paar goede tussen, maar gemiddeld is de kwaliteit erg slecht. De voices van Dynasty Tactics zijn dan weer beter dan de meeste Koei games, maar nog steeds minder dan gemiddeld. De geluidseffecten daarentegen zijn ontzettend goed en realistisch.

De wereldkaart van Dynasty Tactics is niet echt sfeervol vormgegeven. Hiervandaan geef je orders aan je troepen en stuur je ze om China te veroveren. Hier maak je ook nieuwe legers, en je kan er diplomaten en spionnen aanstellen en besturen. Als je dan een leger stuurt en je komt een vijandig leger tegen, volg er een gevecht. Dat gevecht is dan wel weer mooi weergegeven. Het is volledig 3d, je kan volop roteren en inzoomen. Alle leuke aspecten van SRpg?s zijn op de gevechtsmappen aanwezig. Bergen, struiken, rivieren, kastelen, noem het maar op. Maar het wordt nog mooier als je een unit een andere unit aan laat vallen, je ziet dan in een paar seconden wat er gebeurdt. Dit is echt mooi gedaan en brengt de oorlogssfeer goed over. Soms zijn er ook wat Fmv?s aanwezig, maar meestal wordt het verhaal aan de hand van stilstaande beelden verteld. Die Fmv?s zijn dan wel weer heel erg mooi.

De basiselementen van Rpg?s zijn aanwezig. Al je generals hebben een level, dat hoger wordt als je een bepaald aantal deeds verkrijgt. Dit is eigenlijk gewoon wat in Rpg?s experience heet. Als een general?s level stijgt, zal hij in staat zijn meer troepen te leiden. Ook zijn er heel veel verschillende soorten troops. Crossbows, Cavalry, Spearmen, Swordman en Marines (voor op het water) zijn een paar voorbeelden. Iedere soort heeft dan weer zijn eigen voor en ? nadelen. Generals zullen in staat zijn meer soorten te kiezen als ze meer Experience krijgen. Verder heeft elke general vaste waarden voor Strength, Leadership en Intelligence, die weer invloed hebben op bepaalde acties. Deze waarden worden hoger als ze level up gaan. Ook elke troop heeft een Morale-waarde, maar deze verandert constant. De beginwaarde hangt af van de Leadership waarde van de general. Het moraal zal hoger worden als er gunstige gebeurtenissen plaatsvinden (bijv. je wordt ondersteund door een ander leger) en zal dalen in ongunstige omstandigheden (wordt in de rug aangevallen). Dit moraal is belangrijk, want dit bepaald direct de Attack en Defence waarden van die troop. Ook de Strength, Leadership en soort van de Troop bepalen Attack en Defence. Elke general kan ook ??n item equippen en heeft ??n unieke skill. (Bijv. bij hoger moraal als 80, Defence + 20)

Dynasty Tactics verloopt in beurten. In zo?n beurt kan je een nieuw leger maken. Dit bestaat uit 1 commander, 1 strategist en 2 officieren. De commander moet iemand zijn met een hoge leadership, en de strategist iemand met een hoge intelligence. Je kunt altijd op vierkantje drukken om je objectives te zien. Nadat je een leger hebt gemaakt, stuur je hem ergens heen. Je kunt vier stappen lopen in vriendelijk gebied, en ??n stap in vijandig gebied. Als je een vijandig leger tegenkomt, wordt het vechten. Afhankelijk van je strategist kun je in het begin uit een aantal formaties kiezen. Vervolgens mag degene met de hoogste moraal beginnen, en zo komt iedereen aan de beurt. Als je iemand aanvalt, kun je behalve gewoon aanvallen, ook tactics gebruiken. Dit is ingewikkeld om uit te leggen, maar ik zal het proberen. Als je bijvoorbeeld in een bos staat, en voor je staat een vijandelijke unit, kun je de Tactic Ambush gebruiken. Elke Tactic heeft namelijk voorwaarden. Als je die dan gebruikt, zal de vijand 1 vlakj e naar achteren geschoven worden. Staat daar dan weer een unit klaar, met bijvoorbeeld de Tactic Charge, dan heb je een Tactical combo. Die combo?s zijn belangrijk, want hoe meer combo?s je in ??n keer maakt, hoe meer damage (=hoeveel tegenstanders sterven) elke Tactic doet. Dus bij bijvoorbeeld een 3 Combo aanval, zal de 3e Tactic veel meer damage doen dan de eerste. Ook kunnen Strategists tactics linken, waardoor het nog ingewikkelder wordt. Zo klinkt het waarschijnlijk wel, maar als je speelt zul je het snel leren. Ook leuk is dat je een lijst kunt zien van je top combo?s. Mijn record staat op een 6 combo met een totaal aantal slachtoffers van 107.965. Het geeft echt enorme voldoening als je ziet dat een vijand (of je vriend waar je tegen speelt) in je val loopt, waardoor er duizenden slachtoffers vallen.

Voor 1 campaign ben je rond de 10 - 20 uur bezig, deze tijd wordt korter naarmate je beter wordt in het spel. Leuk is de Two player optie, maar ze hadden dit veel beter kunnen uitwerken. Wel leuk voor de replay zijn natuurlijk de verschillende verhaallijnen, en de tientallen zijpaden. Nog een pluspuntje is het feit dat als je het spel nog een keer begint, alle generals met de helft van de deeds (experience) uit het vorige potje beginnen.

Dynasty Tactics is een SRpg die vooral Three Kingdoms-fans en Die Hard Strategisten zal aanspreken. Maar als je wel in bent voor een keer een ander soort SRpg, is Dynasty Tactics een leuk spel dat je zeker eens moet proberen.

Voorpagina - Meer Reviews