db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Final Fantasy X

geschreven door Eagle
Eagle

Geen screenshots

Developer: Square-Enix Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
7,7
Verhaal 8,0
Graphics 9,0
Geluid 9,5
Gameplay 7,5
Houdbaarheid 7,5

Final Fantasy 10 is alweer het 10e deel uit de alom geroemde serie. Kan het 10e deel een nieuwe revolutie ontketenen op de PS 2 zoals zijn voorganger (FF 7) dat heeft gedaan of wordt het tijd dat de serie tot een einde komt?

Als het spel begint zie je een staf en een zwaard op een plek staan, alsof al het leven op die plek niet meer aanwezig is. Opeens is daar een groepje avonturiers te zien. Iemand van dat groepje staat op en zegt ?listen to my story? this may be our last chance?. Vervolgens schakelt het beeld over naar de futuristische stad ?Zanarkand?. Datzelfde persoon van daarnet is opnieuw te zien en zijn naam is Tidus. Hij is de sterspeler van het Zanarkand blitzball team en die avond is er een belangrijke wedstrijd gaande. Dan is er een spectaculaire FMV te zien waarin de wedstrijd zich afspeelt. Terwijl dit gebeurd ontstaat er vanuit het niets (op het eerste gezicht) een tsunami die zomaar opeens verschillende schoten afvuurt op de stad met als gevolg de vernietiging van Zanarkand. De chaos is compleet. Tidus overleeft dit en komt Auron tegen, iemand die bekend is met het fenomeen genaamd ?Sin?. Sin was de tsunami die eigenlijk geen tsunami is. Het is een entiteit met een kolossale kracht die onge?venaard is. Samen gaan ze op weg, maar door een twist van het lot wordt Tidus opgezogen door Sin en komt hij in een zogeheten droomwereld terecht. Wanneer hij ontwaakt uit de droomwereld, is hij in een andere wereld genaamd ?Spira? belandt. Na een paar onwelkome ontmoetingen wordt hij na een schipbreuk wakker op het eiland Besaid waar hij zich voor het eerst thuis voelt. Het is hier waar hij zijn zoektocht begint om terug naar zijn huis te gaan.

Vanaf dit punt is het mij duidelijk geworden dat Squaresoft het verhaal op een andere manier wilde brengen. Alle gebeurtenissen in dit spel maak je mee vanuit het perspectief van Tidus. Alle emoties en de gedachtengang van hem maak je mee op een hele persoonlijke manier. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid bij de acties die jij als speler neemt. Iets anders dat voor het eerste zijn intrede maakt: de aanwezigheid van voice-actors (va?s). Hier en daar moet je een keuze maken via een tekstbalk en ook andere kleine dingen worden besproken via tekstbalken, maar het merendeel en vooral alle aspecten van het verhaal vind plaats in een ?echt? gesprek. Het moge duidelijk zijn dat dit project nog in de kinderschoenen staat, want er zijn namelijk een aantal dingen die mij helemaal niet aanstaan. Personages zoals Auron en Kimahri zijn voorzien van uitstekende va?s. Personages zoals Tidus en Yuna daarentegen? Ten eerste heb je daar het geval dat Tidus wel eigenlijk ?de held van het verhaal? hoort te zijn, maar dat in weze niet is. Het ene moment heb je het gevoel dat hij iemand is die weet wat hij doet, maar het andere moment is hij zo kinderlijk als iemand van 3. Nog erger wordt het met de va die vaak duidelijk overacteert. Ten tweede heb je Yuna. Zij is een erg rustig personage en dit is ook duidelijk te zien. Het is alleen raar dat momenten waarop Yuna emoties toont, dat dit niet merkbaar is aan haar stem. Deze kleine schoonheidsfoutjes zijn erg jammer en doen toch af aan het gebruik van va?s. Hoewel er zeer veel aandacht is besteed aan het begin van het spel, ontstaan er steeds meer gaten naarmate het spel vordert. Hier en daar nog een aantal plezante momenten, maar het merendeel valt enigszins tegen. Het begin is erg lineair, maar wel op zo?n manier dat de speler er geen enkel hinder van ondervind. Op het moment dat de speler de volledige vrijheid is gegeven gaat er iets mis. De hele setting vloeit niet meer in elkaar over. Het ene moment loop je rond in een bebost gebied terwijl je het andere moment rondloopt in een toendra. Dat klopt niet! Ik mis de overgang van het bos naar de toendra en die is er helemaal niet. Ik krijg niet het gevoel dat ik me in meerdere werelden bevind, terwijl er maar ??n wereld van Spira is. Erg vreemd, want de setting van die gebieden zelf is uitermate mooi in elkaar gezet. Als je rondloopt in een sneeuwveld krijg je het haast koud. Dit komt mede door de ontzettend mooie graphics van het spel. Voor een spel van de tweede generatie PS 2-spellen ziet dit spel er heel erg mooi uit en dat is ook te merken aan verschillende aspecten van het spel zoals de setting, maar ook de FMV?s.

Hoe zit het nu met het vechtsysteem? In tegendeel tot de rest van de serie werkt dit spel met geen ATB-systeem. Je zou kunnen zeggen dat het spel nu volledig gebruik maakt van een turn-based-systeem, maar wel een die is gebaseerd op de acties van de personages waardoor het enigszins snel kan werken. Rechts bovenin het scherm is een balk te zien dat van boven naar beneden gaat. Helemaal bovenaan is degene die op dat moment een actie mag uitvoeren. Die daaronder mag daarna een actie uitvoeren en die daaronder daarna etc. Wat dit systeem nou leuk maakt is dat als een personage een actie uitvoert dat erg veel energie kost, dat die personage veel lager op de balk komt te staan dan wanneer zij/hij een normale aanval zou uitvoeren. Wat ook zou kunnen is dat er tijdens de gevechten iets in de omgeving kan worden aangevallen waardoor de hele party de vijand kan verwonden om een tactisch voordeel te krijgen tijdens het gevecht. Het verbeteren van je personages gaat nu helemaal anders dan eerst. Ik vind het een zeer origineel systeem. Je hebt zoals gewoonlijk exp. waarmee je een level omhoog gaat. Nu ga je een sphere level omhoog. M.b.v. van 1 sphere level kan je nu 1 vakje verder gaan op het zogeheten ?sphere board?. Op dit sphere board is alles wat je nodig hebt. Je hebt het vakje ?magie? waarin de ability ?cure? zich kan bevinden. Heb je weer het soort vakje ?status? dan kan daarin ?defence +2? zich bevinden. Voor elk soort vakje er is een eigen soort sphere. Om dat vakje te activeren heb je dus de goede soort sphere nodig die te verkrijgen zijn in dungeons en door het verslaan van monsters. Iets anders is dat je tijdens de gevechten door kan wisselen van personage. Aan de ene kant is dit erg leuk want op die manier kan elk personage alle exp. krijgen. Aan de andere kant verliest elk personage zijn/haar originaliteit want het maakt dan toch niks meer uit welk personage in je party zit. Dit geld niet alleen voor het wisselen, maar ook voor de abilities die ze bezitten, want op een gegeven moment heeft toch elk personage dezelfde abilities. Dit omdat elk personage op een gegeven moment in de lijn komt die al is gezet door een ander personage van de party. De enige onderscheid met alle leden van de party onderling is de welbekende superaanval. In dit spel heten ze overdrives. Wat juist zo leuk is de manier waarop je de overdrive balk, onderaan de HP/MP balk, kan volkrijgen. Als je heel veel vijanden hebt verslagen, dan kan je op een gegeven moment kiezen dat de balk vol wordt als je schade doet aan een vijand. Als je weer een personage hebt die een grote defence hebt, dan kan je kiezen dat de balk vol wordt als dat personage schade wordt aangedaan. Als laatste is het erg jammer dat naarmate het spel vordert, tactiek steeds minder belangrijk wordt.

Natuurlijk zijn er nog wel enige pluspunten aan dit spel op te merken. Zo is de muziek van een ongekend hoog niveau. Nobuo Uematsu heeft weer perfect werk afgeleverd! De welbekende mini-game van het spel is blitzball, leuk om even als tussendoortje te spelen.

Conclusie:
Al met al is FFX geen slechte RPG. Je zal eerder horen dat FFX een RPG is die boven de middenmaat uitkomt dan dat het een slecht spel is. Het spel heeft in potentie hele leuke idee?n die ik graag meer zou willen zien in andere RPG?s. Jammer dat sommige idee?n niet goed genoeg zijn uitwerkt. Mijn hoop is dat Square-Enix in de toekomst zich meer zullen toeleggen in kijken naar fouten uit het verleden dan gelijk door te gaan met het uitvoeren van nieuwe idee?n.

Voorpagina - Meer Reviews