db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

The Bouncer

geschreven door Reggie
Reggie

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4
Screenshot 5
Screenshot 6

Developer: Squaresoft Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
6,8
Verhaal 6
Graphics 9
Geluid 8
Gameplay 5
Houdbaarheid 6

The Bouncer. Oftewel, de Uitsmijter. Dat is de naam van de Filmische RPG Fightgame van Squaresoft uit 2001 die zwaar bejubeld werd in de rpg pers en gehyped door de square-geeks. Toen de game er dan eindelijk was bleek het jammer genoeg weer eens te zijn overgehyped. Het spel zag er oogverblindend uit, maar veel mensen vonden hem te kort en te schortend aan goede gameplay.

De Uitsmijter redt de Dame in nood!

Het verhaal vertelt zich in een straat genaamd ?Dog Street? in een futuristische stad. In die straat ligt de Fate bar waar vier uitsmijters werken. Sion Barzahd, Kou Leifoh, Volt Kreuger en Dominique Cross. De laatste is een meisje die op een winterachtige lenteavond wordt ontvoerd door een stel speciale eenheden van de Mikado Group. De drie mannen besluiten erachteraan te gaan met op kop een verliefde en kwade Sion.

Filmisch

Zoals gezegd, een filmische rpg fightgame. De cutscenes en full motion video?s (fmv) die je te zien krijgt zijn dan ook van uitstekende fingerlickin? kwaliteit. Mooi vormgegeven omgevingen en karakters die je laten denken aan vooral Final Fantasy 7 en 8, maar dan totaal opgevoerd. Je krijgt er genoeg van te zien. De cutscenes en fmv hebben een extra renderlaag waardoor alles er een beetje geblurred en fantasieachtig uitziet. Het enige wat stoort zijn de laadtijden tussen game en cutscenes. Daardoor kun je wel eens worden verstoord in je vibe terwijl je kijkt of speelt.

Gameplay, is dat er ook?

Ja! Dat is er! Maar hoe? Als je de eerste keer tekeer mag gaan met je gekozen mannetje (aan het begin van elke fightscene mag je ??n van de drie uitsmijters kiezen om mee te vechten) zul je merken dat ze enigszins langzaam reageren op je commando?s. Vooral in fightgames is het fijn als een mannetje zijn move doet op het moment dat je hem ingeeft en niet pas 2 seconden erna. De moves zijn op zich best cool om te zien en uit te voeren dus dat maakt wel een beetje goed. Er had echter veel meer in gekund. Los van het gemep en gehak kun je niet veel. Denk bijvoorbeeld aan Ehrgeiz waar je de omgeving goed kan gebruiken in je gevechten of de mogelijkheid om met andere dingen te gooien, extra wapens of items om in je gevecht te gebruiken. Die zijn er niet. Als je dan gaat kijken naar het RPG aspect is er ook niet veel te doen. Er is een experience point systeem waardoor je nieuwe moves kan leren en je de statistieken (Life, Power, Defence) van de drie Bouncers kan opwaarderen. Je krijgt EXP door de laatste slag te geven aan je tegenstanders. Het is ook niet mogelijk om iemand anders dan het karakter waarmee je een vechtscene in bent gegaan op te waarderen. Dit hebben ze denk ik gedaan zodat je eerder geneigd bent de game nog eens te spelen..

Nog een keertje!

Als je de game de eerste keer hebt uitgespeeld, wat ongeveer een 1 ? 2 uurtjes zal duren, dan heb je eigenlijk pas een (toch wel groot) deel van alles gezien. De game smeekt je praktisch om hem nog eens te spelen. Dat zal je dan ook vlug doen omdat die 1 ? 2 uur toch heel kort aanvoelen. Uiteindelijk om alles te zien zul je ongeveer 8 uur bezig zijn. In principe heeft men wel veel gedaan om het opnieuw spelen leuk te houden. De moeilijkheidsgraad gaat omhoog en als je met een ander karakter speelt zie je zijn verhaal en betrokkenheid in het hele spel. Dat is op zich wel varierend, maar ook niet spetterend. Verder kun je met alle bazen die je in het spel bent tegengekomen in de versus mode nog eens een potje knokken (in team of in je eentje).

Knipogen naar Final Fantasy 7 & 8

De game heeft dezelfde karakterdesigner van de twee Final Fantasy games, 7 en 8. Zo is het logo van dogstreet de kop van Angelo (Rinoa?s hondje) en doet Kou Leifoh je qua looks en karakter heel erg denken aan Laguna. De stad heeft wat weg van Final Fantasy 7 net als de Mikado Group die je doet denken aan Shinra Corp. De grote baas van Mikado, Dauragon C. Mikado, lijkt een menselijke versie van Sephiroth. Hij mist alleen het zwaard en de coolheid.

Wat zeggen we er nu van?

Tja.. Hoewel ik de game als game niet echt een game kan noemen maar meer een korte film met interactieve elementen, heb ik me er de 8 uur die ik eraan heb besteed toch goed mee vermaakt. De knipoogjes, de ontzettend mooie graphics en het toch wel leuk bedachte mix tussen fight en rpg waren leuk om eens te zien. Het spel voelt alleen een beetje onaf. Er had v??l meer in gekund dan dat ze erin hebben gestopt en dat kan ik alleen maar erg jammer noemen. Als tussendoortje is hij dus wel leuk om te spelen, maar verwacht geen epische Final Fantasy-achtige dingen!

Voorpagina - Meer Reviews