db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Final Fantasy VII

geschreven door Eagle
Eagle

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3

Developer: Squaresoft Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
9,5
Verhaal 9,5
Graphics 8
Geluid 9
Gameplay 9,5
Houdbaarheid 9,5

Final Fantasy 7, een spel dat in 1997 een ware revolutie ontketende. De hele wereld wilde ervaren hoe Cloud, Barret en Aeris de wereld redden van Shinra inc. De ??n zegt dat het spel zo?n succes was vanwege een ijzersterke marketing truc terwijl de ander zegt dat het komt omdat het spel gewoon zo goed is.

De wereld is in levensgevaar. Een corporatie genaamd Shinra inc is al een aantal jaren bezig met het uitzuigen van de essentie van het leven zelf dat zich in de planeet bevind, mako energy. Dit wordt gedaan door gigantische mako reactors die het vervolgens omzetten in andere soorten energie. Dit gebeurd over de gehele wereld, waardoor het bedrijf zich heeft kunnen vestigen als ??n van de machtigste ter wereld. Ze hebben de beschikking over een grote hoeveelheid aan middelen zoals een priv?-leger genaamd ?soldier?. Hun hoofdkwartier staat in de stad midgar, tevens de grootste stad van de planeet waar 8 mako reactors staan opgesteld.
Hier is waar het verhaal begint. De nummer 1 reactor wordt opgeblazen door een groep rebellen genaamd ?avalanche?. De leider van deze groep heet Barret, maar ze hadden de klus niet kunnen klaren zonder de hulp van een koelbloedige huurling genaamd Cloud. Hij heeft vroeger in ?soldier? gezeten, maar hij is gestopt vanwege persoonlijke redenen. Om toch voor zichzelf te kunnen zorgen en hij goed is in vechten besloot hij een huurling te worden. Zijn jeugdvriendin Tifa is werkzaam voor avalanche en kwam hem een keer tegen. Zij dacht dat zijn hulp erg goed van pas zou komen.

Helaas gaat er iets verkeerd tijdens de 2e klus die bestaat uit het opblazen van mako reactor nummer 2 en worden ze gevangen genomen. Al gauw nadat zij in de gevangenis belandden waren er geluiden van een gevecht gaande. Hierdoor kregen ze de mogelijkheid om te ontsnappen. Er waren bijna geen overlevenden meer, zelfs de directeur heeft de ontmoeting met de vreemdeling niet overleeft, het zwaard steekt nog in het levenloze lichaam. Cloud herkent dat zwaard: het is het zwaard van een legende binnen soldier. Sepiroth is zijn naam en nog nooit is er een vechter geweest die zijn kracht heeft kunnen evenaren. Cloud heeft hem leren kennen ten tijde dat hij in soldier zat. Vreemd genoeg verdween hij een aantal jaren geleden tijdens een missie. Er werd toen aangenomen dat hij dood was. Het tegendeel is bewezen en de dreiging van de planeet is compleet.
Sepiroth is op zoek naar iets en heeft er alles voor over om dat te vinden. Shinra wilt Aeris, omdat zij een ?ancient? is. Daarnaast willen ze ook Sepiroth want hij schijnt ook een ?ancient? te zijn.
Sepiroth gaat op weg en Cloud gaat erachter aan met de hele party.
3 groepen met ieder zijn eigen wensen. Iedereen wilt iets van de ander. Wat zijn de ?ancients? en bovenal: wat zal de uitkomst worden?

Dit is nog maar een vleugje van het kolossale verhaal dat dit spel te bieden heeft. De setting is ??n van de allersterkste punten van het spel. Naargelang het spel vordert wordt je volledig opgezogen in het verhaal. Alles wat er gebeurd voel je echt mee. Dit spel was dan ook het eerste spel in de FF-serie dat gebruik maakte van FMV?s. Verwacht geen kwaliteit zoals die van FFIX, maar reken er wel op dat ze van groot belang zijn voor het verhaal. De overgang is zeer vloeiend, wat erg prettig speelt. Ook de graphics zelf zijn erg goed uitgewerkt. Voor die tijd waren ze werelds en zelfs op heden dragen ze nog bij met de sfeer.
De muziek van dit spel is zelfs beter dan die van FFX. Veel mensen noemen mij nu een ketter, maar ik vind de muziek van dit spel werkelijk de allerbeste muziek uit de hele serie.
Je krijgt soms die momenten in het spel waarvan je echt denk ?wow?.ongelofelijk? en als je dan ook nog eens die geweldige muziek door je boxen hoort komen? Dat geeft een spelervaring die je niet gauw zal vergeten en tegenkomen.
Het is alleen erg apart dat de geluidseffecten van een middelmatig niveau zijn. Persoonlijk vond ik nog wel meevallen, maar ik ken mensen die zich er mateloos aan irriteren.

Natuurlijk heb je nog de gameplay van het spel. Het verhaal mag nog wel zo goed zijn, maar hoe speelt het spel?
In 1 woord: geweldig! Het vechtsysteem werkt simpel, maar effectief. Het spel werkt met random encounters. Kom je in een gevecht terecht, dan heb je de keuze van een aantal vastgestelde commando?s. Je personages kan je laten aanvallen met het ATB-systeem. De standaardcommando?s zijn attack en item. Alle andere commando?s hangen af van wat voor materia er is gekoppeld aan de uitrusting en wapens.
Er zijn verschillende soorten materia en elk heeft een eigen effect. Je hebt magic-materia waarmee het personage waaraan de uitrusting of het wapen aan toebehoort magie kan gebruiken, summon-materia waarmee een machtig wezen kan worden opgeroepen die in 1 klap een grote hoeveelheid schade doet aan alle vijanden, maar ook support-materia die je personage bepaalde effecten meegeeft zoals een counterattack.
Elke keer wanneer een materia wordt gekoppeld geeft dat een ander effect en krijg je nieuwe commando?s tot je beschikking voor dat personage. Het koppelen van magie en summon-materia zorgt ervoor dat die personage magie kan gebruiken en een wezen kan oproepen.
Elke materia heeft ook nog eens eigen levels. De ene materia heeft 2 levels, terwijl de ander 5 levels heeft. Hierdoor krijg je extra effecten tijdens het gebruik hiervan.
Dit is niet alles, je kan ook materia met elkaar laten samenwerken. Sommige magie bevat een element. Als je die materia in een gecombineerd slot doe met een add-element-materia van een wapen, dan wordt er elke keer schade gedaan die het element bevat van de gekoppelde materia van die magie. Uiteraard kan je ook gewoon afzonderlijk gebruik maken van die magie. Dit zorgt ervoor dat het erg handig is om sommige soorten materia met elkaar te combineren die op haar beurt weer voor variatie zorgt.

Een andere vorm van variatie tijdens is de limit-break. Dit is de welbekende superaanval die met dit deel begon. Onderaan de atb-balk bevind zich een limit-balk. Deze wordt opgeladen nadat de desbetreffende personage schade heeft ondervonden van een vijand. Wanneer deze balk volledig vol is, dan krijg je de mogelijkheid om een superaanval uit te voeren.
Ook dit kan weer worden verbeterd tot 4 levels hoog. Elk level bevat 2 superaanvallen die elk anders zijn.
Het klinkt allemaal simpel en het is simpel, maar dat maakt het spel er niet makkelijk op! Naast de gebruikelijke gevechten zijn er ook nog een aantal extra bazen te bevechten die zeker een uitdaging zijn. Daarnaast zijn er ook nog genoeg side-quests aanwzig in het spel om even uit het verhaal te stappen.

Ik blijf zweren bij dit spel. Nog nooit heb ik zulke mooie ervaringen meegemaakt dan wanneer ik dit spel speel. Sommige gebeurtenissen in het spel zijn zo meeslepend, die raken je echt tot in het hart! Het is een heel oud spel, maar wel een klassieker die je ooit moet hebben gespeeld. Zelfs nu nog, 7 jaar later vind ik dit het beste spel dat ik ooit heb gespeeld. Ik heb vele spellen gespeeld, maar geen geeft mij diezelfde ervaring als dit spel.

Voorpagina - Meer Reviews