db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Legend of Mana

geschreven door Aure
Aure

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4
Screenshot 5

Developer: Squaresoft Platform: Playstation 2
Boxart
RPGstation score
7,9
Verhaal 7,5
Graphics 8,5
Geluid 8,0
Gameplay 6,0
Houdbaarheid 7,5

Deze game is de derde Mana-game na Secret of Mana en Seiken Densetsu 3. Square heeft echter afstand genomen van de vertrouwde SNES en deze game ontwikkeld voor de (helaas alleen Japanse en Amerikaanse) PSX. Laat je meevoeren in een magische Mana-wereld, zowel vertrouwd als vreemd...

Het verhaal in Legend of Mana (LoM) is niet, zoals je dat meestal verwacht, een vloeiend plot, maar verdeeld in een aantal story-arcs (verhaallijnen). Je begint als ?iemand? die je zelf een naam, wapen-expertise en geslacht kan toewijzen. Vervolgens kan je avontuur beginnen in een nogal abstracte wereld. Deze wereld brengt me gelijk bij de eerste aparte feature in deze game: artefacts, worlds en quests. Deze drie-eenheid loopt als een rode draad door het spel. In plaats van een voorgemaakte wereld kun je zelf kiezen hoe je wereldkaart eruit gaat zien. Eerst bepaal je hoeveel land en hoeveel water je op de kaart wilt door een deel van een wereldkaart te kiezen. Daarna kun je zelf de worlds, eigenlijk gebieden, neerzetten door artefacts zoals blokken of postbussen op de wereldkaart te plaatsen. Elk gebied is uniek en kan een town zijn, waarin je kan rondlopen en mensen ontmoeten. Of een monster area waar je kan vechten. Dit systeem is zeer vrij en je kan kiezen welke gebieden je eerst doet en welke quests (die gegeven worden door characters of beginnen in een gebied) je graag wilt voltooien. In het begin kan dit een soort van overweldigend gevoel geven: waar te beginnen? Er zijn immers een heleboel artefacts te verzamelen, en quests te doen (zo?n 100!). Maar als je eenmaal meer artefacts krijgt en quests voltooid en nieuwe quests krijgt, werkt het goed en voel je je al snel thuis. Gelukkig is er een New Game + systeem zodat je je gemiste quests later nog een keer kunt doen.

Sommige quests hangen met elkaar samen en vormen een groter geheel. Een van de belangrijkste series is een die gaat over Elazul en Pearl. Deze twee leiden je door een tiental quests in verschillende werelden, waarin hun verhaal verder wordt uitgediept. Zo zijn er nog een paar grotere lijnen, waardoor er toch enigzins orde wordt geschapen in de chaos van wat lijkt een heleboel verschillende quests.

Het vechtsysteem is traditioneel mana, met een paar kleine aanpassingen. Je vecht nog steeds realtime, maar het scherm is vastgezet in een bepaalde positie. Je kunt niet, zoals in de andere mana?s, vluchten. De maximale teamgrootte is nog steeds 3, maar 1 van hen is een NPC en 1 van hen je ?huisdier?, die je eerst uit een ei broedt en dan opvoedt. Dit is nogal vervelend voor 2 spelers; 1 moet een voorgemaakt, onaanpasbaar character spelen. Je huisdier kan meestal niks, maar gelukkig wordt na een bepaalde quest het alternatief van een Golem (robot) aangeboden die veel sterker is, maar helemaal uit (dure) items gemaakt moet worden. Het beproefde en vertrouwde ringsysteem is echter helemaal verdwenen. Health wordt na elke battle helemaal recovered en tijdens de battles kun je nog wel eens de vertrouwde candy of chocolate vinden. In plaats van het ringsysteem zijn er nu synchro abilities; als je characters dichtbij elkaar zijn in battle synchronizen ze met elkaar en worden de abilities geactiveerd, zoals HP recovery of status recovery. Je abilities zoals magie en speciale aanvallen zitten nu dus niet meer in het ringsysteem, maar zitten op de R en L knoppen; 2 van elk, dus 4 in totaal. Je wijst je superklappen of je magische instrumenten, die je bespeelt om magie te gebruiken, toe aan een van de 4 knoppen. Als je charge meter vol is kun je de superaanval gebruiken (magie kun je altijd zonder kosten gebruiken). Het systeem heeft zo wel wat weg van Tales of Phantasia. Het vechten loopt hierdoor niet zo lekker als in de vorige mana-series. De AI is vreselijk en alle tactiek is verdwenen met het vechten zonder ringsysteem; het enige waar het nog om gaat is buttonbashen, wachten tot je metertje vol is en dan je speciale aanval gebruiken.

Het is echter allemaal wel prachtig om te zien, en te horen. De indrukken die LoM op je maakt op visueel gebied zijn zeker niet slecht. Natuurlijk, het is een oud PSX spel. Verwacht geen flitsende 3D graphics, maar verwacht handgetekende sprites en achtergronden met zachte kleuren en lijnen waardoor het geheel erg fantasy en mana aandoet. Sommige delen van het spel zijn met 3D effecten gemaakt, zoals de monden van pratende bomen en stenen. Het past echter goed binnen de sfeer en geeft het spel alleen maar extra kwaliteit. De muziek is gevarieerd genoeg om je door het spel heen geboeid te houden. Sommige muziek is wat ruw gecomponeerd maar de muziek van steden, romantische muziek en vooral het eindnummer (ditmaal een vocaal stuk gezongen door de Zweedse zangeres Annika) maken enorme indruk.

Al met al is dit een goed spel. Veel vertrouwde Mana-elementen (Rabites, Mana-tree, Golems) komen terug in een prachtige setting. Hoewel er eigenlijk geen sprake is van een eenduidig verhaal, zijn de vele quests goed voor zeker een of twee replays; je kunt ze nooit doen in ??n game. Helaas is het vechtsysteem een grote afknapper en is ook de moeilijkheidsgraad niet erg hoog. Toch is dit een spel dat je, zeker als je een Mana-fan bent, zeker een keer gespeeld moet hebben!

Voorpagina - Meer Reviews