Contact
Developer: Grasshopper Manufacture | Platform: Nintendo DS |
Release: 00-02-2007
Ooit wel eens het gevoel gehad dat niets wat je doet ?cht is wat je wil doen? Dat je door onbekende krachten door het leven wordt geleid? Tijd om de gunst terug te betalen.
Contact heeft een aparte persgeschiedenis. Eerst werd het bejubeld als de eerste MMORPG voor de Nintendo DS, vervolgens werd het weer gezien als een kloon van Pikmin en Commander Keen en weer later werd duidelijk dat het genre helemaal verkeerd was ingeschat en de vergelijkingen de plank totaal missloegen. Contact zou een ontzettend diepe action role-playing game worden. Door de aparte grafische stijl en het op het eerste gezicht vreemdogende artwork wist het de interesse van vele DS-eigenaren te wekken.
Een professor is op de vlucht voor een mysterieuze groep. Zoals elke poging tot ontsnappen tijdens een achtervolging gaat het ook hier niet goed en al snel stort zijn ruimteschip neer op een vreemde planeet. Hier houdt het probleem nog niet op, de professor heeft namelijk zijn waardevolle 'cells' verloren. Hij komt in contact met een jongen genaamd Terry die heroïsch besluit deze arme man te helpen. Hij zal de cells, die verspreid liggen over de hele wereld, wel vinden.
Waarschijnlijk zul je nu denken dat jij de rol van Terry direct op je neemt en dit tijdens de komende avonturen jouw held zal zijn. Fout. Je speelt als jezelf. De professor heeft namelijk contact met jou opgenomen via een mysterieus apparaat, de Nintendo DS. Het zal jouw rol zijn om als een soort correspondent tussen de professor en de jonge held te fungeren. Jij bent de onbekende kracht die Terry zal leiden tijdens zijn avontuur. Met de stylus beïnvloed jij zijn bewegingen en acties in het onderste scherm, terwijl je nog altijd direct in contact staat met de professor in het bovenste scherm. Het is jouw rol te navigeren, aangezien Terry braaf de stylus volgt.
Dit is ook meteen de grootste reden dat het spel niet voor iedereen geschikt zal zijn. Ook tijdens de gevechten heb je namelijk geen directe controle en kun je alleen maar invloed uitoefenen. Je kunt beslissen welke vijand door Terry wordt aangevallen en zijn speciale aanvallen kiezen, verder valt hij gewoon op eigen houtje aan. Dit betekent echter niet dat je jezelf verder maar hebt te vervelen tijdens gevechten, er zijn zat andere dingen die je wel kunt doen. Zo biedt het spel bijvoorbeeld ontzettend veel voorwerpen die je kunt gebruiken en je kunt gebruik maken van een zogenaamd stickersysteem. Dit betekent dat je virtuele stickers op het scherm kunt plakken die dan effect zullen hebben op het strijdtoneel.
Verder zit het spel ook stampvol met statistieken, die jij als zelf respecterende levensbeïnvloeder natuurlijk weer allemaal zult kunnen beïnvloeden. Als je Terry bijvoorbeeld veel laat rennen, zal zijn snelheid vanzelf toenemen. Geef je hem de functie van boksbal voor vijanden, dan zal hij zich langzaamaan steeds beter tegen de aanvallen verweren. Alles kan beheerd en aangepast worden, tot Terry's persoonlijkheid aan toe.
Dit gevoel van diepte wordt ook nog versterkt door de mogelijkheid Terry in verschillende outfits te hijsen. In het spel zul je vele verschillende kostuums vinden die weer effect hebben op het personage. Als je hem bijvoorbeeld een kokspak aantrekt, krijgt hij de mogelijkheid om te koken en kan hij speciale koksvaardigheden leren. Ook kun je hem dan weer uitrusten met koksvoorwerpen, zoals een groot keukenmes.
Contact staat het meest bekend om de aparte grafische stijl. Zoals ik al eerder zei benut het spel de twee schermen voor verschillende lokaties, bovenin de professor in zijn laboratorium en onderin de speelwereld. Het unieke is dat beide schermen ook andere grafische stijlen bieden. In het scherm van de professor valt de stijl het best te beschrijven als een soortgenoot van Earthbound, een RPG voor de Super Nintendo, terwijl het onderste scherm daarintegen een veel realistischer beeld heeft, met realistische achtergronden en personages die een stuk meer diepte lijken te hebben.
Het spel zal ook een wi-fi mogelijkheid hebben. Hiermee kun je contact maken met andere spelers die vervolgens als niet-speelbare karakters in jouw wereld verschijnen. Het is niet veel, vooral als je je bedenkt dat het spel tijdens de aankondiging door de pers werd bejubeld als eerste MMORPG voor de DS, maar het is toch een leuk extraatje.
Met de aparte stijl van het spel en de ongelooflijke hoeveelheid aan opties lijkt Contact op een spel om in de gaten te houden. Verder lijkt dit de eerste RPG op de DS te worden dat daadwerkelijk uniek gebruik weet te maken van het tweede scherm en het touch screen. Een leuk detail is dat dit spel gemaakt is door het 20-man-tellende bedrijf achter Killer 7, dus groot kans dat het een gedeelte van de eigenaardigheid daarvan zal erven. Toch zal het spel door de aparte besturing niet geschikt zijn voor de controlfreaks onder ons, aangezien je niet alles zelf in de hand zult hebben. Daarintegen biedt het spel wel weer de mogelijkheid alles indirect aan het personage te customizen. Het spel ligt in februari 2007 hier in de winkels.