db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

Dark Messiah of Might and Magic

geschreven door Lonelobo
Lonelobo

Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Screenshot 4
Screenshot 5

Developer: Arkane Studios Platform: PC

Release: nog niet bekend

Ubisoft komt met een nieuwe telg in de "Might and Magic" serie die al een tijd meegaat. Vroeger was het nog een reeks van 3DO (berucht van de Army Men reeks voor de Playstation 1 en 2) maar de licensie is overgekocht door Ubisoft. Ubisoft vond het een goed idee om de Franse ontwikkelaar Arkane Studios, bekend van Arx Fatalis, te laten developen. Het spel werd redelijk onthaald door de pers, maar het grote nadeel was dat het zich allemaal ondergronds afspeelde. Gelukkig wist Arkane Studios daar bij Dark Messiah een mouw aan te passen.

Het spel doet bij een eerste blik direct denken aan het pas verschenen Oblivion, want de overeenkomsten zijn opvallend:
Het spel wordt vanuit de ogen van de hoofdpersoon gespeeld, het combat systeem vertoont gelijkenissen en de omgevingen lijken veel op die van Oblivion. Toch is het spel zeker niet hetzelfde, aangezien dit spel zich meer op de actie richt, en voor zover merkbaar zijn de mogelijkheden in Dark Messiah een stuk beperkter. Dit is natuurlijk niet negatief want de (waarschijnlijk gesloten) omgevingen zien er w?l mooi uit. Het vechtsysteem vertoont ook verschillen met het vierde deel in de Elder Scroll reeks, in die zin dat het beter is uitgewerkt (voor zover de Game play Trailer betrouwbaar is natuurlijk), want Dark Messiah kent dual wielding van wapens (waarbij het personage dus twee wapens tegelijk gebruikt). Dit ziet er cool uit, hoewel het de vraag is in hoeverre de speler hier controle over heeft. Tot nog toe ziet het er veelbelovend uit.
Het verhaal daarentegen is wat meer zoals we gewend zijn: een jonge held (Sareth) is opgeleid door een machtige tovenaar en komt langzaam aan steeds meer te weten over z'n verleden, het standaard koekje dus.
De speler kan gelukkig wel kiezen of Sareth een krijger of magi?r wordt en welke krachten en vaardigheden hij hierbij krijgt. Hier komt ook het RPG-element om de hoek kijken: net zoals bij Hack'n'Slash titels als "Diablo II" en de "Baldur's Gate: Dark Alliance"-serie (op console) gaat dit waarschijnlijk met een netwerk van vaardigheden die je de held bij kunt brengen, gaande van nieuwe spreuken tot combo's, maar ook nieuwe wapens.

De monsters zijn een beetje dertien in een dozijn, met standaard tegenstanders als orken, trollen en skeletten (en natuurlijk een paar onverwachte vijanden). Toch zullen er wellicht een paar coole eindbazen inzitten, zoals bijvoorbeeld Pao Kai op de screenshot. Om voor een ander soort monster en uitdaging te zorgen, zal het spel ook een uitgebreide online mode bevatten. Met maximaal 32 mensen wordt het mogelijk om over het internet te spelen met verschillende spellen vari?rend van de normale deathmatch tot het Evolution spel, waarbij (zoals in de singleplayer) ervaring en nieuwe vaardigheden verkregen kunnen worden.

Het spel zal waarschijnlijk meer actiegericht zijn dan een normale turn-based RPG, beperkter dan een RPG die uitgaat van vrijheid (waarbij je dus vooral moet denken aan de Elder Scrolls serie) en dus meer overkomen als een actiespel met veel RPG elementen. Toch is dit interessant voor de RPG'er, want Arkane Studios heeft met Arx Fatalis bewezen dat ze het wel kunnen.

Voorpagina - Meer Previews