db_connect: included stuff. RPGstation, dé Nederlandse RPG resource - [Next Station: RPGstation]

RPG of geen RPG?

geschreven door Eagle
Eagle

Datum: 13-01-2005

Vroeger toen de gamesindustrie nog in kinderschoenen stond had je een aantal simpele genres. Je had racen, platform en schieten. Naarmate de industrie zich ontwikkelde ontstonden er nieuwe genres. Doom was de stichter van de 1st-person shoot em up en Dune 2 is de legende die het real-time-strategy-genre ontwikkelde. Het rpg-genre daarentegen is iets aparts. Weinig mensen weten wie nou de echte stichter is geweest. Welk spel luidde het begin van dit genre? Veel mensen zullen zeggen Ultima. Een ander persoon denkt dat het genre begon met Dragon Quest en een Squaresoft fanboy zal zeggen ?Final Fantasy!?. Het duurde niet lang voordat het eerste spel werd uitgebracht dat een mix is van 2 of meerdere genres. Het zou goed kunnen dat ik het fout heb, maar als je het mij vraagt is ?The Legend of Zelda? het eerste spel dit deed.

Een spel dat een ware revolutie ontketende. Het duurde niet lang of Link, de hoofdpersoon uit het spel, zou een vast icoon worden van Nintendo. Het spel was gewoon magnifiek in elkaar gezet. Een fantasievolle setting, wapens die je kon gebruiken om al die monsters af te maken en uiteraard de nodige magie. Misschien is dat wel de reden waarom men Zelda als een rpg ziet. ?Waar heb jij het nou weer over, Zelda is toch een rpg?? Oh ja? Lieve mensjes, sinds wanneer is Zelda dan een rpg? Ik heb altijd gedacht dat het spel een actie-adventure is. Als we dit spel als een rpg gaan bestempelen, hoe zit het dan met spellen als Beyond Good and Evil en Castlevania? Alle drie zijn het totaal andere spellen terwijl ze alle drie evenveel raakvlakken hebben met een rpg. Toch is Zelda het enige spel uit het rijtje dat wordt gezien als een rpg. Waarom is dat zo?

Als we nu eens teruggaan naar de factoren die bepalen of een rpg ook daadwerkelijk een rpg is. Wanneer zou je mogen zeggen dat een spel een rpg of een adventure of een actie-adventure is? Heeft het te maken met het verhaal? Een rpg staat bijna altijd garant voor een ijzersterk verhaal. Frappant dat een spel als Metal Gear Solid een verhaal bevat dat menig rpg met gemak overstemt. Fantasie dan; een rpg heeft altijd een fantasievolle setting. Tenzij je een spel als Koudelka en Shadow Hearts neemt die toch echt wel 2 spellen in dit genre zijn. Is het een samenspel van verschillende factoren? Als dat zo is, dan komen we weer terug op de bovenstaande 3 spellen. Om de verwarring compleet te maken zeg ik nog het volgende: sinds wanneer heeft Zelda een dijk van een verhaal? Wat is eigenlijk de maatstaf van ?verhaal bestemt voor een rpg??

Ik denk dat een spel nog zo?n geweldige setting kan hebben en het beste verhaal bevatten dat er bestaat en toch geen rpg is. Een goed voorbeeld hiervan is weer Metal Gear Solid. Als we dit spel zetten naast Final Fantasy 7 en Zelda. Wat voor verschillen kunnen we ontdekken?

Als je het spel speelt, dan vecht je niet alleen turn-based, je hebt HP & MP! Strenght, HP, MP, defense, allemaal statistieken die belangrijk zijn om in de gaten te houden wanneer je je personages gaat verbeteren. DAT zijn nou de kenmerken van een rpg. Het gaat niet om de spelfactoren, het gaat om de opbouw van het spel. Dat zijn de dingen die een rpg onderscheid van een adventure, actie-adventure of een ?normaal? actiespel.

En hierdoor kunnen wij zeggen dat een spel als Zelda een actie-adventure is, Metal Gear Solid een actiespel is en Final Fantasy gewoon een regelrechte rpg is. Een spel mag nog zoveel fantasie doorspekt met magie bezitten, het hoeft niet altijd een rpg te zijn. Is het eigenlijk niet de bedoeling dat wanneer wij een spel spelen, dat wij ons dan gaan verdiepen in die wereld? Dat wij onze ?fantasie de vrije loop kunnen gaan?? H?h?, maar daar ga ik nu niet over hebben. Dat zijn 2 vragen die jullie zelf mogen beantwoorden.

Vriendelijke groeten van Eagle.

Voorpagina - Meer Features